Bruger du branchens freelancekontrakt?

3 ud af 4 it-virksomheder benytter sig i dag af freelancere i større eller mindre grad. Derfor er det også vigtigt, at man har styr på kontrakten. Som medlem af IT-Branchen kan du gratis skræddersy og downloade branchens standardkontrakt for freelancere.

Bruger du branchens freelancekontrakt?

En ny undersøgelse fra IT-Branchen viser, at 74,2% af de danske virksomheder dagligt benytter sig af de omkring 2.000 freelancere, der findes i branchen, til at løse diverse opgaver. Og det er især det små virksomheder, med under 10 ansatte, der benytter sig af dem.

”Det er oplagt at bruge freelancere, hvis man har behov for midlertidig arbejdskraft til at løse ad hoc-opgaver eller mere afgrænsede projekter i virksomheden eller for sine kunder. Men der skal naturligvis være styr på aftalerne mellem virksomheden og den pågældende konsulent, så man ikke ender i juridiske problemer,” siger Bjørn Borre, direktør for forretning og medlemsservice i IT-Branchen.

Download og tilpas standardkontrakter

IT-Branchen har i samarbejde med DAHL Advokatpartnerskab og Contractbook bygget en Kontraktportal til IT-Branchens medlemmer, hvor de gratis kan gå ind og downloade en lang række standardkontrakter.

En af de mest brugte kontrakter er netop kontrakten vedr. freelancere – Konsulentaftale (DK).

”Mange af vores mindre medlemmer sparer mange penge ved at benytte sig af vores Kontraktportal, da en stor del af de kontrakter, de har brug for i deres dagligdag, ligger derinde til gratis brug. Så de sparer hurtigt 10.000 – 20.000 kr. ved ikke selv at skulle hyre en advokat til at udarbejde disse fra bunden,” fortæller Bjørn Borre.

Freelancekontrakten er bygget sådan op, at man blot går ind og besvarer en række spørgsmål om f.eks. freelancerens virksomhedsdata, priser, betaling, etc., hvorefter den færdige kontrakt bliver udarbejdet elektronisk og er klar til underskrivelse.

Er du ikke allerede oprettet på Kontraktportalen, skal du blot gå ind her. Så er du hurtigt i gang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *