Nyt lovkrav: Virksomheder skal sikre AI-kompetencer hos medarbejdere

Som noget nyt stiller EU krav til, at virksomheder, der udvikler eller anvender AI-løsninger, skal klæde medarbejderne på med de rette færdigheder.

Nu rammer AI act

2. februar 2025 træder de første regler fra AI Act i kraft, og dermed også et krav om, at alle organisationer, der udvikler eller anvender AI-løsninger, skal sikre, at deres medarbejdere besidder tilstrækkelige AI-færdigheder.

Kravet gælder alle virksomheder og myndigheder, der udbyder, drifter og anvender AI-løsninger – uanset hvilken AI-risikoprofil løsningen har.

Hvordan uddanner man medarbejderne i AI?

AI Act specificerer ikke, hvilke tiltag man konkret skal igangsætte for at sikre et tilstrækkeligt niveau af AI-færdigheder hos medarbejderne. Så det er op til hver enkelt virksomhed at vurdere, hvad der er tilstrækkelige AI-færdigheder i netop deres organisation.

Én tilgang kan være, at man kigger på, hvilke færdigheder der er behov for, hvem der skal have disse færdigheder i organisationen, og hvordan man vil undervise i det.

1. Undersøg hvilke AI-færdigheder der er behov for?

Man kan f.eks. starte med at opdele de krævede kompetencer i f.eks. teknologiske, praktiske og etiske AI-færdigheder.

De teknologiske AI-færdigheder giver indsigt i, hvordan AI-systemer er udviklet, hvilke datakilder der ligger til grund for træningen af AI-systemet, og hvordan AI-systemet behandler, tolker og præsenterer informationen.

Praktiske AI-færdigheder handler om evnen til at kunne anvende et AI-system. Det kan f.eks. være viden om, hvordan AI-systemet bruges, hvilke arbejdsopgaver det må bruges til, og hvilke forholdsregler der eventuelt skal tages i anvendelsen.

Etikken drejer sig om forståelsen for de implikationer, som et AI-system kan have på både medarbejdere, kunder og samfundet i øvrigt. Her gælder det om at klæde medarbejderne på til at kunne opdage og reflektere over etiske problemstillinger ved udvikling og brug af kunstig intelligens.

2. Hvilke medarbejdere skal uddannes i AI?

Hvilke AI-kompetencer det er nødvendigt at have, vil typisk være relateret til de konkrete arbejdsfunktioner, som medarbejderen er involveret i.

Der kan derfor være stor forskel på, om der er tale om medarbejdere, der udvikler AI-løsninger, en leder der har ansvaret for udvikling og idriftsættelse, eller medarbejdere som anvender AI-systemet til dagligt.

Samtidig vil graden af AI-færdigheder i høj grad afhænge af selve AI-systemet – både ift. kompleksiteten i systemet samt anvendelsesområdet, herunder om der er tale om minimal eller høj risiko for indvirkning på grundlæggende rettigheder og sikkerhed.

3. Hvordan skal medarbejdernes uddannes i brugen af AI?

Der kan være mange forskellige muligheder for, hvordan man uddanner medarbejderne i brugen af kunstig intelligens.

Det vil være op til den enkelte virksomhed selv at finde ud af, hvad der passer bedst til deres organisation, men et par oplagte bud kunne være:

  • E-læringskurser for medarbejdere og ledere, der målretter forskellige typer af færdigheder og niveauer
  • E-mails, nyhedsbreve og anden skriftlig kommunikation om AI-kompetencer
  • Awareness-kampagner
  • Lokale AI-fagfællesskaber
  • AI-ambassadører inden for organisationen

Digitaliseringsstyrelsen har også udarbejdet en guide, der skal hjælpe myndigheder og virksomheder med at forstå kravet samt inspirere dem til, hvordan de kan arbejde med AI-kompetencer i deres organisation.

Sådan arbejder Alfa Laval med AI-færdigheder

Hos Alfa Laval er man på tværs af lande allerede godt i gang med at undervise medarbejderne i brugen af AI. Det gør de på to måder og alt efter, hvilke AI-systemer man arbejder med.

Først og fremmest kører de en række generelle virtuelle classrooms, hvor alle medarbejdere i organisationen kan få undervisning i, hvordan de f.eks. kan bruge Copilot i deres hverdag.

Da Alfa Laval også har en række egenudviklede AI-løsninger og AI-agenter, bliver de relevante medarbejdere også tilbudt en mere lokal og tilrettet undervisning i det specifikke system, som dog også kan foregå via online kurser og tutorials.

Europa Kommissionen har derudover udgivet en lille brochure med gode konkrete eksempler på, hvordan både store og små virksomheder på tværs af EU har arbejdet med at uddanne deres medarbejdere i brugen af kunstig intelligens. Læs de gode AI-uddannelses eksempler her (på engelsk).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *