Aller Media har valgt at bruge markedsudfordringen som startskuddet til en digital transformation, der skal være med til at starte et nyt forretningseventyr.
”Med den udvikling markedet har, kan man næsten regne ud, hvornår man dør som virksomhed, hvis man ikke gør noget. Det handler derfor om at finde helt nye måder at drive sin forretning på, hvis vi fortsat skal være relevante for vores kunder. Heldigvis har vi en ret god ide om, hvor fremtiden ligger for vores marked,” fortæller Lars Kroløkke, der er direktør for Aller Medias digitale transformation.
Udfordringen ligger ikke i, at danskerne læser mindre. Tværtimod. Mens omsætningen på det trykte salg i branchen er faldet med omkring 5% de seneste år, så er omsætningen på de digitale publikationer steget med 10% i samme tidsrum.
Faktisk læser 33% af danskerne i dag mere, end for blot nogle få år siden. En udvikling som er accelereret under coronaen, og som man forventer vil fortsætte fremover.
Så der er ikke tale om en manglende interesse, men om at danskerne er ved at flytte over til en mere digital og online baseret læseplatform. Lidt på samme måde, som man i sin tid så en markant forandring på telemarkedet, da danskerne skiftede fastnettelefonen ud med mobiler og online kommunikation.
Opbygning af et nyt digitalt økosystem
At skifte fra trykte publikationer til digitale, er dog langt mere end blot at lægge en .pdf-version af sit magasin online.
Når man befinder sig i en traditionsrig og hundredårig gammel branche, er der også et helt økosystem og ikke mindst en kultur, der skal ændres for at lykkedes med den digitale transformation.
”Traditionelt er vores forretning bundet op omkring volumen, direkte salg i butikkerne og indtægter gennem fysiske annoncer. Og vi har over årene opbygget et stort og effektivt setup omkring både tryk og distribution af vores ugeblade og magasiner. Alt sammen noget som skal gentænkes til en digital tidsalder,” udtaler Lars Kroløkke.
En transformation der ikke sker fra den ene dag til den anden, men som sker flydende, og hvor mange kunder fremover både vil benytte fysiske såvel som digitale magasiner og blade.
Der ligger derfor et stort arbejde i, hvordan man styrker både den eksisterende forretning, mens man samtidig får flyttet dele af de faste abonnenter over på digitale løsninger med premium indhold, ligesom løssalg og annonceindtægter skal nytænkes i forhold til en digital virkelighed.
”Omsætningen fra fysiske annoncer kommer kun til at falde, så vi skal finde en måde at absorbere faldet på. Både ved at forbedre vores eksisterende setup, men samtidig også at videreudvikle vores digitale forretningsområder. F.eks. kigger vi på muligheden for at integrere eCommerce via vores apps, optimere vores kanaler og samtidig digitalt at målrette tingene til mindre men mere specifikke segmenter,” siger Lars Kroløkke.
Ny kultur, roller og interne processer
Traditionelt har man opbygget hverdagen omkring en redaktion med journalister, der havde hver sit fagområde, om som specifikt skrev til netop det ugeblads eller magasins læsere. Men også her har man i Aller Media gentænkt tingene.
I dag har man derfor fagredaktion indenfor f.eks. mad eller mode, som så leverer indhold til de forskellige magasiner og blade.
”Vi er stadig et publiceringshus, hvor indholdet er i centrum. Selvom vi er blevet langt bedre, så ligger der stadig et forretningspotentiale i at skræddersy og dele indholdet på flere platforme, og bruge hinandens arbejde bedre på tværs af lande og udgivelser.”
Lars Kroløkke kan f.eks. sagtens se, at man gennem et tættere samarbejde mellem redaktioner, it-specialister og dataeksperter kan styrke det kundecentriske fokus, og på den måde, ved brug af livedata og kundeindsigt, kan skræddersy indhold til de enkelte kanaler og kundesegmenter.
Behov for digitale kompetencer
En så stor omvæltning af forretningen kræver også en opgradering af de digitale kompetencer i Aller Media.
HR kører allerede flere interne kurser, hvor man kan få opgraderet sine kompetencer, ligesom der løbende er uddannelsestilbud, der giver medarbejderne større indsigt og viden om den digitale verden.
De kommer dog ikke uden om, at der også skal ansættes flere it-folk. Ikke bare til at understøtte redaktionerne, men også i forhold til at kunne udvikle og videreudvikle fremtidens kundeløsninger ved brug af AI, omnichannel, big data og UX/SX.
”I de næste 2-3 år kommer vi til at investere massivt i nye digitale løsninger og en helt ny måde at gøre tingene på. Så jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer til at stå med en meget anderledes virksomhed om nogle få år. Men jeg er heller ikke i tvivl om, at det samtidig bliver starten på et nyt forretningseventyr for os,” slutter Lars Kroløkke.
IT-Branchens CIO Transformation Board
Med CIO Transformation Boardet samler IT-Branchen de mest visionære CIO’s fra Danmarks store og mellemstore virksomheder. CIO’s fra virksomheder hvor digitalisering udgør en strategisk del af forretningen – men hvor man også vil mere end blot at digitalisere forretningen.