Forbud mod el-løbehjul er ikke vejen frem

Et forbud mod el-løbehjul i Københavns Kommune er et selvmål i jagten på innovation og i kampen mod corona.

Få byer prioriterer innovation lige så højt som København og få byer er lige så succesrige på innovation som København. Så er det ikke netop at gå imod disse bestræbelser og værdier, når Københavns Borgerrepræsentation ønsker at forbyde parkering af el-løbehjul på offentlige arealer i hovedstaden?

El-løbehjulenes indtog i de københavnske gader har på mange måder været turbulent. Her har både været problemer med hensynsløs kørsel, ulykker og parkering. Derfor er det også en naturlig reaktion at være skeptisk overfor sådanne nye køretøjer.

Men al ny teknologi har brug for tid til at tilpasse sig i et samfund. Og et samfund har brug for tid til at tilvænne sig teknologien. Ville man derfor den dag i dag stå og mangle plads til cykelparkering, ville dette ikke blive set som et problem i kommunen – det er en anden sag, når det omhandler el-løbehjul.

Ligeledes kommer et sådant forbud på et meget uheldigt tidspunkt. I en coronatid, hvor vi – særligt i København – rådes til at undgå den kollektive transport, kan det virke som et fejlskud at gå netop efter et af de alternativer, der kan afhjælpe denne igangværende problematik.

Det, der er vigtigst for en teknologis succes, er at man i fællesskab finder frem til, hvordan det bedst kan passe ind i samfundet. I stedet for at nedsætte forbud bør man derfor fra kommunal side imødekomme løbehjuls-udbydernes håndsretning og indgå i en dialog om, hvordan dette kan gavne begge parter og fremtidigt fremme byens transport.

Læs det åbne brev fra bl.a. Voi til Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.