Er du klar til en Børsnotering?

Flere og flere it-virksomheder overvejer en børsnotering, når de skal ud og skaffe kapital til deres vækststrategi. Men hvornår er man egentligt klar til en IPO, og hvornår giver det overhovedet mening at gå på børsen?

Er du klar til en Børsnotering?

De mest værdifulde virksomheder i USA (Apple, Google, Microsoft, Facebook og Amazon) er interessant nok alle børsnoterede it-virksomheder, der alle har det til fælles, at de gik på børsen relativt tidligt, og har haft stor succes – også på lang sigt.

”At blive børsnoteret er en af de største beslutninger i en virksomheds livstid. Det ændrer grundlæggende ejerstrukturen, beslutningsprocesser samt behovet for transparente regnskaber, klare strategier og solid markedsinformation. Samtidig kan det også være det afgørende valg i forhold til at nå virksomhedens vækstpotentiale og sikre dens fremtid,” udtaler John Norden, der er adm. direktør og certificeret rådgiver i Norden CEF, der hjælper virksomheder med at komme på børsen.

Inden man vælger at gå på børsen, er der dog en lang række overvejelser og analyser, som man skal gå igennem, da det at gå fra privatejet til offentligt ejet virksomhed, er to meget forskellige verdener.

Overvejelser du skal gøre dig inden en IPO

Først og fremmest skal man være klar på, hvorfor virksomheden måske skal på børsen – altså hvilket kapitalbehov man har, og hvad det skal bruges til.

Nogle af de ting, man typisk skal overveje, er:

  • Er timingen rigtig? Hvis markedet eller børsklimaet er negativt eller afventende, er det måske ikke det optimale tidspunkt at blive børsnoteret på.
  • Er I en sikker forretningsstjerne? Hvis der er risiko for, at man ikke når eller slår sine indtjeningsmål, så falder hammeren hårdt på aktiemarkedet.
  • Har I pengene til en IPO? Det kan hurtigt koste 1 mio. kr. up front at blive børsnoteret, og derfor er det relevant at se på ens finanser. Måske man skal ud og skaffe noget prefunding for at kunne gå på børsen.
  • Har i ressourcerne til en børsintroduktion? At gå på børsen kræver ofte, at flere i ledelsen og udvalgte nøglemedarbejdere skal kunne tage nogle timer ud af kalenderen hver dag i 3-4 måneder under børsprocessen.
  • Klar til investorernes falkeblik? Investorerne stiller store krav til at få detaljeret indsigt i jeres finansielle nøgletal, forretningsstrategi, lønpakker, løbende performance KPI’er og governance.
  • En ny ejerstruktur? Typisk mister de eksisterende ejere kontrol og medbestemmelse, når man bliver børsnoteret, og det skal man forholde sig til.
  • Skal der laves nye aftaler? En børsintroduktion kan kræve, at man laver nye kontrakter, ændrer virksomhedsstrukturen eller skal opdatere sine låneaftaler.

”Der er utroligt mange ting, man skal igennem og have fuldstændig styr på, inden man går på børsen. Derfor er det også vigtigt, at man fra starten finder en professionel rådgiver, der kan hjælpe en igennem en IPO,” fortæller John Norden.

Hvad skal være klar inden en børsintroduktion?

Norden CEF har efterhånden hjulpet flere virksomheder med at gå på Nasdaq First North børsen, og deres erfaring er, at man skal lave en grundig pre-screening, inden man træffer den endelige beslutning.

Ifølge dem er der fem ting, man skal have helt styr på, inden man kan gå i gang med de indledende faser af en børsintroduktion.

1. Performance analyse. Først og fremmest skal man gennemføre en grundig analyse af virksomheden, så man kan finde ud af, hvor moden og klar virksomheden er, hvilke produkter man har og hvordan dens markedsposition ser ud. Det indebærer bl.a., at man kigger nøje på virksomhedens regnskaber, budgetter, strategi, ejerforhold, vedtægter og organisationsstruktur.

2. Organisationsanalyse. Derefter skal man analysere den nuværende organisation, ledelse og ikke mindst bestyrelse. Det er f.eks. vigtigt, at bestyrelsen har medlemmer, der har prøvet en børsnotering før, ligesom det er afgørende, at nøglemedarbejdere som f.eks. ens CFO har erfaring med at arbejde i en børsnoteret virksomhed. Er disse ting ikke på plads, skal der lægges en plan for dette.

3. Find den rigtige proces. Hver virksomhed har et forskelligt behov, og det er derfor vigtigt, at man beslutter sig for det børsforløb, der passer bedst til ens behov.

4. Identificer de rigtige sparringspartnere. Det er helt afgørende, at man har det rigtige team omkring sig – både professionelt og menneskeligt, da en IPO er hektisk forløb at skulle igennem – både forretningsmæssigt og organisatorisk. Eksternt handler det f.eks. om at finde den rette certificerede rådgiver, bank, advokat, revisor samt pr-bureau, der alle skal have erfaring med at hjælpe med en børsintroduktion. Teamet skal både internt og eksternt være på plads, inden man går i gang.

5. Professionel anbefaling. Sørg for at få en anbefaling til børsprocessen fra en professionel rådgiver inkl. en vurdering af, hvor meget man vil være værd ved en børsintroduktion.

”En pre-screening proces tager typisk 3-4 uger. Det er i den fase, man finder ud af, hvad virksomheden mangler for at blive klar til børsen, hvilken proces man ønsker, og hvilket team man skal have omkring sig i forløbet. Så det er en vigtig tid, man skal prioritere som ledelse,” siger John Norden.

Efter pre-screeningen starter den formelle proces omkring selve IPO’en, hvilket vi vil dække i efterfølgende artikler.

Hvis du vil vide mere

Går du med planer om at gå på børsen med din virksomhed, har vi lavet et univers, hvor vi har samlet en række artikler omkring alle de ting, du skal have styr på i forbindelse med en IPO.

Du kan læse mere om børsnoteringer på vores univers Sådan kommer du på børsen.

Derudover er du også altid velkommen til at kontakte vores Udvalg for iværksætteri, kapital og vækst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *