En forretningsrejse med op- og nedture

På IT-Branchens seneste netværksevent delte Morten Kamp Schubert fra Mountainbike United ud af sine erfaringer med både forretningsudvikling og kampen om funding som startup-virksomhed.

En forretningsrejse med op og nedture

At etablere sig som toneangivende app indenfor mountainbike-miljøet og samtidig finde en model, der kan få forretningen til at køre rundt, har været en kæmpe udfordring for Morten Kamp Schubert, der er founder af Mountainbike United.

Hvad der startede som en god græsrodside, viste sig nemlig at blive en lang forretningsrejse, der ligesom et mountainbikespor har været fyldt med både glæde, frygt og tekniske udfordringer.

Læringer og erkendelser som Morten valgte at dele på IT-Branchens seneste netværksevent, hvor deltagerne også kom ud og prøve de nyeste e-mountainbikes, så de selv kunne opleve, hvad det hele drejede sig om.

Man skal kunne evne at skifte spor midt i det hele

Visionen for Mortens app var oprindeligt, at den skulle guide mountainbikere frem til de enkelte spor og samtidig skabe et community, hvor alle mountainbikere kunne connecte med hinanden.

”Jeg arbejde på det tidspunkt med at udvikle apps til danske og skandinaviske nationalparker, hvor der også var et behov for at guide mountainbikere ind på de rette spor. Og som mangeårig dedikeret mountainbiker, var det jo et oplagt projekt at kaste sig ud i,” fortæller Morten Kamp Schubert.

Han var overbevist om, at de både kunne hjælpe sporten, nationalparkerne og de enkelte kommuner ved at udvikle en løsning, hvor parterne kunne kommunikere bedre med hinanden, og hvor man via en betalingsløsning kunne støtte de lokale spor rundt om i landet.

Og den ide blev baggrunden for at udvikle app’en Singletracker, som i dag har 80.000 brugere.

Men samtidig med at Morten sammen med et par stykker andre var i gang med at udvikle Singletracker, udviklede hele MTB-miljøet og sporten sig også.

Der kom rigtigt mange frivillige, der kastede sig over gratis at bygge nye spor, og dermed røg den betalingsdel, som de ellers havde satset på, skulle være det bærende element i deres forretning.

Til gengæld begyndte de at have fat i sporene, og da de havde fået ca. 50% af de danske spor ind på app’en, begyndte brugerne også at strømme til.

Brugen af app’en var dog gratis, og derfor var der behov for at finde nye indtjeningsmuligheder, for at kunne få projektet til at løbe rundt.

En styrtsensor til mountainbikes

”En af de ting, som fylder rigtigt meget i miljøet, er frygten for at komme galt afsted, mens man er alene ude på et spor, hvor der ikke lige er mulighed for akut hjælp. Det tænkte vi, der kunne ligge en forretningsmulighed i at kunne fikse,” siger Morten Kamp Schubert.

De udviklede derfor en sensor, som man monterer på cyklen og forbinder til app’en. Hvis sensoren registrerer et styrt, giver den straks besked til alle mountainbikere i nærheden, så de via app’en kan se, hvor det er sket, og hurtigt kan komme derhen og hjælpe.

Trods den gode og oplagte ide, gik salget desværre ikke så godt, og derfor måtte de igen gentænke deres forretningskoncept.

Fokus på mountainbiketurisme

Mountainbike entusiasmen voksede heldigvis ikke bare i Danmark men i hele verden, og det gav nye forretningsperspektiver.

Et af de steder, hvor man for alvor begyndte at satse på mountainbiketurismen, var på de traditionelle skisportssteder, som normalt lå øde hen om sommeren, men som nu så en helt ny mulighed i at tiltrække aktive og pengestærke turister, der gerne ville køre ned at løjperne om sommeren.

”Vi havde jo faktisk et løsning, der kunne binde MTB-miljøet sammen med de tilbud, som der fandtes i det pågældende område, så hoteller, restauranter og shops fik mulighed for at komme i kontakt med en ret attraktiv turistgruppe. Så det gik vi i gang med at sælge ind til.”

Møderne var da også linet op i både Sverige, Norge og Schweiz om, hvordan man kunne sammensætte guidede ture og pakkeløsninger til mountainbikere via app’en.

Men så ramte corona, og stort set hele forretningsfundamentet forsvandt på blot en uge.

Balancen mellem funding og forretning

”Vores indtægtskilde tørrede simpelthen ud fra den ene dag til den anden, og vi måtte derfor igen gentænke hele vores forretning for at kunne overleve. Det handlede både om at tænke vores produkt på en ny måde, men også om at komme ud af finde nye investorer,” fortæller Morten Kamp Schubert.

De er nu i gang med at udvikle en ny form for abonnementsløsning, hvor de vil skabe det, som de selv kalder et ”dedicated riders community” – et helt nyt fællesskab for alle, der vil have endnu mere ud af den sport, de elsker. Den løsning forventer Morten at blive lanceret senere i år.

Mountainbike United er også fortsat i kontakt med diverse investorer og fundingmuligheder, så drift og udvikling kan sikres, mens de bygger abonnementsbasen op.

”Som startup er det altid vanvittigt svært at finde balancen mellem, hvor meget tid man skal bruge på investorer og funding i forhold til salg og udvikling af ens produkt. Begge ting er sindssygt vigtige at mestre, men at fokusere på det ene går automatisk ud over det andet, når man er en lille virksomheden med begrænsede ressourcer,” udtaler Morten Kamp Schubert.

1 svar

  1. En dejlig dag i godt selskab…Det var i den grad interessant at høre om appen og forløbet, og at prøve de el mountainbikes gav mig en stor interesse for at prøve det noget mere.
    Jeg ser frem til flere gode arrangementer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *