Som del af strategien for Danmarks digitale vækst har regeringen etableret SMV:Digital, der skal fungere som én indgang for SMV’erne til en række tilbud, som kan hjælpe dem i gang med at udnytte de forretningsmæssige muligheder inden for digital omstilling og e-handel.
Til at stå i spidsen for SMV:Digital er der blevet nedsat et SMV:board med repræsentanter fra virksomheder, relevante organisationer og aktører samt eksperter inden for digital omstilling og e-handel i SMV’er.
Og det er her, at Anette Vainer, landechef for Citrix, er blevet udpeget til at repræsentere IT-Branchen.
Boardet skal også bidrage til, at SMV:Digital understøtter og modner et velfungerende privat rådgivermarked for digitalisering og e-handel i SMV’er. Konkret skal boardet rådgive om, hvordan 66 mio. kr. i tilskud skal bruges af SMV’erne til privat rådgivning.
Især SMV’erne halter digitalt bagud
Rigtigt mange virksomheder halter bagud med den digitale front. Særlig udfordret er de små og mellemstore virksomheder, hvor kun 48% har en høj eller meget høj digitaliseringsgrad.
Mange SMV’er mangler ofte viden om de digitale muligheder, og hvordan de skal gå til den digitale omstilling. Det gælder f.eks. usikkerhed og manglende viden om tilrettelæggelse af business casen ved digitale investeringer ligesom de grundlæggende kompetencer ofte mangler i virksomhederne.
Det er en vigtig dagsorden for regeringen at fremme investeringer, teknologianvendelse og udvikling af e-handel i små og mellemstore virksomheder i hele Danmark.
Her spiller SMV:Boardet en meget vigtig opgave i at udbrede kendskabet til SMV:Digital og ikke mindst målrette programmets tilbud til virksomhedernes behov.
Her kan du se, hvem der sidder i SMV:Boardet.
ITWatch har også skrevet om det nye SMV:Board: Erhvervsminister udpeger ny formand for arbejdet med digitalisering af danske smv’er.