SAP Danmarks evne til at tilpasse sig nye teknologier og samtidigt bevare en god forståelse for kundernes behov, tegner vejen fremad i en tid præget af både muligheder og udfordringer.
Hos SAP baserer man en stor del af forretningen på at tilbyde ERP-systemer, som hjælper virksomheder i alle størrelser og 26 brancher med at optimere driften, forbedre beslutningstagninger og øge effektiviteten.
Og netop de mange indsigter i forskellige industrier, giver SAP en god forudsætning for at se ting, før de sker.
For evnen til at tilpasse sig og være på forkant med tidens skiftende tendenser er årsagen til, at vi har sat Mikkel Stavnsbo i stævne for at høre, hvad der kommer til at ske i 2024 på den digitale front.
Nye tider i Nordhavn
I det samme man træder ind i SAP Danmarks nye hovedkontor, fornemmer man, at malingen på de farverige vægge stadig er i gang med at tørre.
Rundt omkring står der flyttekasser. Og på dørene til de forskellige lokaler står navnene endnu bare skrevet på papir, som er klistret på dørene, så det er muligt at finde frem til det rigtige mødelokale.
For det er kun 2 uger siden, man fik nøglerne til den nyopførte bygning på 5 etager på Marmorvej 4 i Københavns nye Nordhavnskvarter.
Og selvom forretningssoftwarevirksomheden blot er flyttet 1000 meter længere ned ad vejen fra de gamle kontorlokaler i Nordhavn, har man set det som en nødvendighed for at være i stand til at imødekomme de nye forventninger, som både medarbejdere og ledelse stiller til fremtidens dynamiske arbejdspladser og virksomhedens bæredygtige ansvar.
2024 vil byde på en urolig tid for flere af kunderne
På det nye kontor er de faste arbejdspladser blevet byttet ud med nye, åbne skrivebordspladser, som frit kan benyttes af alle og enhver.
Og netop som de nye lokaler afspejler en organisation, som løbende forsøger at tilpasse sig de nyeste tendenser, spår Mikkel Stavnsbo også ind i et 2024, hvor virksomheder vil gøre det samme.
Men vi kommer også til at se ind i et år, hvor den økonomiske udvikling vil spille en større rolle end de sidste mange år.
”Der er nogle af vores kunder, der kommer til at klare 2024 rigtig godt. Der er nogle markeder, som vil klare sig bedre end nogensinde. Men vi ser også på f.eks. transportindustrien, at de er mere udfordrede end de plejer at være. Så der er mange forskellige industrier, vi skal være opmærksomme på i 2024,” fortæller Mikkel Stavnsbo.
Udsigterne til et mere usikkert marked har fået Mikkel Stavnsbo til at se indad og spørge sig selv og kollegerne om, hvordan man i SAP skal forholde sig til, at nogle af kunderne vil være i økonomiske problemer.
For med de ændrede markedsvilkår vil det ikke være alle, der i lige så høj grad vil være i stand til at kunne følge med.
”Vi vil se virksomheder, der bliver fanget på de forkerte ben. Kan man stadig godt tillade sig at skubbe på for, at de skal flytte sig teknologisk?” spørger Mikkel Stavnsbo retorisk og tilføjer: ”For vores vedkommende skal vi fortsætte med at møde kunder i øjenhøjde og forstå deres forskellige udgangspunkter og behov.”
Men i en tid hvor udrulningen af nye generative AI-muligheder vil skabe et behov for at fortsætte med at investere, er det da også et relevant spørgsmål at forholde sig til.
Ifølge Mikkel Stavnsbo er der nemlig ikke nogen tvivl om, at AI også vil spille en meget stor rolle i 2024.
I 2024 vil forretningsdatabaseret generativ AI blive tilgængeligt i stor stil
Den frie tilgængelighed til de hypede sprogmodeller som f.eks. ChatGPT har været med til at gøre, at generativ AI teknologien er kommet ind i folks bevidsthed og er blevet til allemandseje.
Og den store interesse har skabt en hypebølge, som virksomheder må forholde sig til og tænke ind i både nye og eksisterende produkter for at kunne forblive relevante. For AI er ifølge Mikkel Stavnsbo blevet til et afgørende konkurrenceparameter.
”Der vil være nogle, der går ud og sælger AI-løsninger som en særskilt ting. Noget man som virksomhed skal investere i. SAP har jo arbejdet med AI og machine learning i mange år, så jeg ser mere generativ AI som noget, der vil blive embedded i alt, hvad SAP laver. F.eks. har vi lanceret Joule, en generativ AI assistent, som bliver indbygget i alt fra HR til finans, forsyningskæde og indkøb.”
Med næsten 300 millioner virksomhedsbrugere over hele verden, der regelmæssigt arbejder med SAP’s cloud-løsninger, har Joule mulighed for at omdefinere den måde, virksomheder – og de mennesker, der driver dem – arbejder på.
”Joule vil vide, hvad du mener, ikke kun hvad du siger, fordi den trækker på din virksomheds egne forretningsdata på tværs af systemer og siloer. For os bliver det en ticket to ride, vi skal kunne levere i vores eksisterende løsninger for at kunne konkurrere og fortsætte med at være relevante i markedet,” fortæller Mikkel Stavnsbo.
”Det handler for os utroligt meget om tilgangen. Og den tilgang vi har er, at det skal være en del af den teknologi, vi allerede laver. Så hvis du godt kunne tænke dig AI på en smart måde, så er det selvfølgelig en integreret del allerede i den nyeste version,” tilføjer han.
Derfor vil 2024 handle om at få kunderne hen på den rigtige platform, som i det tilfælde er deres cloudbaseret ERP-platform, SAP S/4HANA Cloud, hvor generativ AI vil være en naturlig del i dine medarbejderes dagligdag.
Standardiserede løsninger vinder frem
Med fokus på virksomhedens ERP-platforme, oplever Mikkel Stavnsbo netop også en klar tendens hen imod, at kunderne i stigende grad efterspørger standardiserede end-to-end processer.
Ikke overraskende bliver en effektiv databehandling altså også hjørnestenen i SAPs strategi og udvikling for 2024.
”For at opnå en gnidningsfri drift er det afgørende at håndtere data korrekt. Data skal flyde gennem de rette processer, så de kan indsamles og anvendes effektivt. En standardiseret tilgang, der prioriterer brugervenlighed, spiller en meget vigtig rolle i at kunne implementere nye systemer på tværs af organisationer.”
Bæredygtighed kommer tilbage på agendaen
I en tid, hvor mediernes primære fokus længe har været kastet på AI, tror og håber Mikkel Stavnsbo på, at betydningen af bæredygtighed vil komme tilbage på den politiske dagsorden:
“Mens AI vil fortsætte med at spille en central rolle i erhvervslivet, er det lidt som om, at vi glemmer at italesætte vigtigheden af at drive vores forretninger på en ansvarlig og bæredygtig måde,” siger han.
Men det har ikke fået virksomhederne til at sænke kravene til at tænke bæredygtighed ind i hele forsyningskæden. Mikkel Stavnsbo oplever i stigende grad fortsat, at flere og flere virksomheder tager det bæredygtige ansvar meget alvorligt.
”Der er mange som bruger bæredygtighed som et konkurrenceparameter, de vil differentiere sig på, men slet ikke nok. Det kan blive meget bedre. Og det er fra bestyrelsesniveau og hele vejen ned igennem organisationen,” fortæller Mikkel Stavnsbo.
Personlige must wins
2024 handler for Mikkel ikke om at slå rekorder. For Mikkel er tal ikke et mål i sig selv. Det vigtigste er i stedet, hvordan man når målene med medarbejderne.
Et af hans vigtigste must wins er derfor den personlige ledelse. Og det står i relation til de nye lokaler, som afspejler nytænkende og bæredygtige løsninger.
”Jeg bruger meget tid på at se, hvordan vi opbygger en sustainable adfærd til at drive en vækst. Det handler om, hvordan vi gør tingene som et team. Hvordan vi behandler og taler til hinanden. Men også hvor ambitiøse vi tør være både individuelt og som et hold,” fortæller Mikkel Stavnsbo.
Men lige så vigtigt det er for Mikkel at kollegerne trives og udvikler sig, så spiller forholdet til kunderne også en afgørende rolle.
”Hvis serviceniveauet er i top, er det i langt højere grad muligt at skabe langvarige relationer. Det handler det for mig også i høj grad om. Det skaber et helt andet partnerskab. Jeg tror så meget på det værdisæt, at vi er sammen med kunderne. Der skal meget mindre ”os og dem” – og mere ”os, sammen”,” forklarer han.
Mikkel understreger, at kunderne i stigende grad forventer en god relation, og det er her, han ser nøglen til succes i 2024 og fremover.
“Jeg arbejder på, at vi hos SAP skal fortsætte med ikke at være en virksomhed, hvor vi først dukker op, når der skal tjenes penge. Kontakten skal være langt mere vedvarende og tæt hele tiden. I stedet for bookingen af en ny kunde, er det meget mere interessant, hvad en kunde får ud af det. Og hvordan vi hjælper med at sikre at de får maksimal værdi ud af deres SAP-løsninger.”
CEO Predictions
Vi har i en lille artikelserie spurgt fem CEO’s om, hvilke trends og tendenser de ser for 2024, og hvilke personlige must-wins de har sat for næste år.
Dette er den anden artikel i serien.
Hvis du ikke fik læst den første, hvor Martin Nebelong Olsen fra Charlie Tango fortæller om, hvad der venter i 2024, kan du gøre det lige her.