2023 var et gennembrudsår for AI. I 2024 tager vi næste skridt

Mens 2023 var et gennembrudsår for AI, bliver 2024 et år med fokus på virksomhedernes forretnings- og datastrategi i forhold til bl.a. kunstig intelligens og den grønne omstilling.

2023 var et gennembrudsår for AI. I 2024 tager vi næste skridt

Man skal ikke lade sig snyde af udseendet. Når man står foran Charlie Tangos kontor på Rosenvænget på Østerbro, der ligger i KTAS gamle telefoncentral fra 1933, en bygning i art-deco-stil og med masser af fine kobberdetaljer, kan man godt få indtrykket af, at man skal til at træde et skridt tilbage i historien.

Men telefoncentralens nummerpiger, som via omstillingsborde satte telefoner i forbindelse med hinanden (vel datidens svar på internettet), er for længst væk. Det samme er medarbejderkravet om, at nummerpigerne skulle være fyldt 20 år, være ugifte og komme fra de bedre sociale lag, så de havde et pænt sprog.

Rosenvænget i 1933 og i 2023

For når man i dag åbner den lidt beskedne dør til virksomheden, bliver man ikke bare mødt af en smilende Martin Nebelong Olsen, der er CEO i Charlie Tango. Man træder også ind i nogle moderne og åbne kontorlokaler, der emmer af god energi og aktivitet fra en meget divers medarbejdergruppe.

En verden til forskel fra telefoncentralens uniforme arbejdskultur.

Alligevel skal man ikke kigge længe på de mange computerskærme, før man kan se, at her arbejder de med at forbinde virksomheder, kunder og borgere med hinanden. Dog gennem de nyeste digitale portaler, selvbetjeningsløsninger, apps og skræddersyede webløsninger.

Og det er netop pga. Charlie Tangos viden om nutidens og fremtidens digitale løsninger, at vi har sat Martin Nebelong Olsen stævne for at høre, hvad der kommer til at ske i 2024 på den digitale front.

2024 vil handle om din AI-datastrategi

Der står ikke mange forberedelsesnoter på Martin Nebelong Olsens blok, da han sætter sig i stolen. Men for ham er det også hverdag at tale om, hvad der kommer til at være vigtigt lige om lidt.

Og her er han ikke i tvivl. Næste år kommer i den grad til at handle om kunstig intelligens.

Egentligt har Charlie Tango arbejdet med AI og især chatbots i mange år. Men der var ofte små projekter, hvor kunderne endte med ikke at investere helhjertet i projekterne. Det var lidt for nyt.

Det ændrede sig dog dramatisk for et år siden, da ChatGPT blev gjort tilgængeligt for alle. Med over 100 millioner brugere på blot to måneder, og var det en øjeblikkelig global succes af hidtil usete dimensioner.

Dog ikke nok til at ChatGPT i sig selv slog benene væk under Martin Nebelong Olsen: ”ChatGPT var reelt set mere en UX-revolution end en datarevolution. Den fik folks øjne op for, hvad der lå af muligheder i de store sprogmodeller og AI. Og pludselig ville alle eksperimentere og lege med AI.”

En udvikling han har oplevet flere gange før:

”I 00’erne skulle alle have en webløsning, mens alle i 10’erne ville have en app. Og lige nu vil folk have AI. Men ønsket alene er jo ikke nok for at få succes. Derfor ser vi også, at dem der virkelig vil noget med kunstig intelligens, går skridtet længere,” udtaler Martin Nebelong Olsen.

Ofte viser det sig, at hvis man vil have en virkelig god chatbot eller AI-løsning, så kræver det en dybere datastrategi, hvor virksomheden er skarp på, hvad AI’en skal hjælpe med forretningsmæssigt, samt hvilke data den skal fordres med og use cases den skal understøtte.

Hvis man f.eks. gerne vil have en chatbot, der rammer samme tone-of-voice, som kundeservicemedarbejderne og afspejler ens kultur, ja så kræver det, at man f.eks. har en intelligent telefonplatform, der kan transskribere kundeservicesamtalerne, så AI’en kan lære virksomhedens sprogbrug at kende.

”Du bliver nødt til at træde et skridt tilbage og kigge på hele dit setup, hvis du skal lykkedes med AI. Og det er ved et gå op for mange virksomheder. Så jeg er ikke i tvivl om, at 2024 bliver året, hvor man for alvor får lagt sin datastrategi og begynder at levere nogle endnu mere værdiskabende og gennemarbejdede AI-løsninger,” siger Martin Nebelong Olsen.

Inkluderende design bliver et must-have

Et andet hot topic for 2024 bliver ifølge Martin Nebelong Olsen Inclusive Design, der handler om at designe til mangfoldighed og gøre digitale løsninger brugervenlige og tilgængelige for alle.

Det skyldes ikke bare, at det såkaldte WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), der har været et lovkrav for alle offentlige løsninger siden 2019, også bliver krav for alle virksomheder fra 2025. Det skyldes også, at især unge har et helt andet fokus på inklusion og diversitet, og at de derfor forventer inkluderende design i alle løsninger.

”Inclusive Design er ikke bare en fordel for de få. Inclusive Design handler om at lave løsninger, som giver alle adgang til de samme muligheder og gode oplevelse. Tit viser det sig, at løsninger som f.eks. undertekster til video eller mulighed for oplæsning af tekst – ting der bliver lavet til de få, også er til glæde for majoriteten. Og den inkluderende designtilgang, tror jeg virkelig, får fart på i 2024,” fortæller Martin Nebelong Olsen.

Grønt fokus både internt og eksternt

En tredje tendens, som Martin ser for 2024, er det øgede fokus på den grønne omstilling.

Han oplever klart et større fokus fra kunderne, og at de stiller flere krav til grønne it-løsningerne, når de vælger leverandør. Samtidig oplever han, at medarbejderne stiller flere krav til, hvordan virksomheden kan blive mere grøn i hverdagen.

”Som it-virksomhed kan du ikke komme uden om at skulle forholde dig til de stigende grønne krav. Du skal både kunne dokumentere dine ESG-tiltag internt og eksternt, hvis du vil blive valgt til som både leverandør og arbejdsplads,” udtaler Martin Nebelong Olsen.

For Charlie Tango betyder det bl.a., at de er begyndt at kigge langt mere på deres eget miljøaftryk som it-leverandør, og hvordan de kan blive mere grønne i forhold til den strøm, de bruger.

Også internt har det grønne fokus haft betydning. Bl.a. i forhold til, hvad de vælger at få til frokost og helt ned til, hvilket bestik og service de bruger.

”Jeg tror, at de store vindere blandt it-leverandørerne bliver dem, der formår at få den grønne tankegang med helt ind i deres designtilgang og forretning. For det er ganske enkelt noget, man vil blive valgt eller vraget på i 2024.”

Virksomhedens succes handler ikke kun om forretning

Under interviewet er nogle af medarbejderne begyndt at stable chipposer op på kontorets bordtennisbord for at gøre klar til virksomhedens månedlige møde, der efterfølges af fredagsbar.

Et meget velbesøgt event, der ligger tæt op af Martins personlige must-wins for 2024.

For selvom han er stolt af, at Charlie Tango gennem de seneste år har været igennem en imponerende turnaround og fået fokuseret deres forretning samt skabt et driftsoverskud på 4,67 mio. kr., så er det noget andet end ren forretning, han især har fokus på i 2024.

”Jeg er naturligvis glad for, at vi har fået vendt skuden og styrket kunderelationerne i et presset marked. Men jeg er først og fremmest stolt over, at vi har taget to strategisk vigtige valg, som vi skal dyrke endnu mere i 2024.”

Først og fremmest har ledelsen taget et modigt valg om, at de ikke kun skal jagte den kortsigtede omsætning og de enkeltstående store flagskibsprojekter, men at de i langt højere grad skal se på potentialet for den langvarige relation, når de indgår en aftale med en kunde. For det giver det bedste resultat i længden.

Derudover handler det om at holde på den stærke kultur og diversiteten i virksomheden, da det er fundamentet for alt, hvad de kommer til at opnå i fremtiden.

”Når alt kommer til alt, så tror jeg, at det er de færreste, som vil huske, om overskuddet var på 3 eller 4 millioner. Det, der betyder noget, og som man vil huske, er, at man har været en del af et fantastisk team. Og derfor er det også mit fornemmeste job at sørge for, at alle trives og føler sig som en del af fællesskabet,” siger Martin Nebelong Olsen og slår fast, at netop den mission bliver hans vigtigste personlige mål for 2024.

CEO Predictions

Vi har i en lille artikelserie spurgt fem CEO’s om, hvilke trends og tendenser de ser for 2024, og hvilke personlige must-wins de har sat for næste år.

Dette er den første artikel i serien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *