Hør sandheden – 100 dage efter børsintroduktionen

Vær med når Kjartan Jensen, adm. direktør i Dataproces fortæller om virksomhedens vej til en succesfuld børsintroduktion – og ikke mindst, hvordan verden ser ud her 100 dage efter, at de gik på børsen.

Hør sandheden - 100 dage efter børsintroduktionen

”Hele processen kan vel bedst beskrives som et lærerigt maratonløb, der stadig er i gang. Eller som en fodboldkamp, hvor der pludselig er kommet helt nye spillere på banen, og hvor man må ændre en stor del af sin måde at kommunikere på, for at få det hele til at fungere.”

Det er Kjartan Jensens første umiddelbare ord, da han bliver spurgt ind til, hvordan hele oplevelsen med få sin virksomhed på børsen har været.

Men på trods af, at der på mange områder er tale om store omvæltninger, når man går fra at være ejerledet til aktionærejet, så er han ikke i tvivl om, at det har været en positiv oplevelse og i sidste ende også den helt rigtige beslutning for Dataproces.

Nye med- og modspillere

Som en klassisk ejerledet dansk it-virksomhed, har Dataproces været vant til, at mange af de strategiske drøftelser og beslutninger hovedsageligt skete i topledelsen og med bestyrelsen på sidelinjen.

Med børsintroduktionen var det dog ikke bare nødvendigt også at få en række professionelle rådgivere med på holdet. De eksisterende rollefordelinger blev også forandret.

”Med en børsintroduktion skal bestyrelsen også stå på mål for alle virksomhedens udmeldinger. Det betyder så også, at hele kommunikationen til bestyrelsen forandrer sig, da de også skal have mulighed for at være mere aktive omkring virksomheden,” udtaler Kjartan Jensen.

Samtidig er der kommet et helt nyt hold på banen. Investorerne. Og de stiller nye skrappe krav til, især hvad og hvordan man kommunikerer om virksomheden.

”Det har været lidt af en øjenåbner, at man hele tiden skal fortælle omverdenen, hvor man på godt og ondt er på vej hen. Og hvordan man så fortæller om dette. For der er ret strenge krav til ens markedskommunikation, og til hvor præcis man skal være med sine udmeldinger,” fortæller Kjartan Jensen.

Kommunikationen skal flyde men vejes på en guldvægt

Dataproces har siden stiftelsen i 2011 været kendetegnet ved at have en meget åben kommunikation internt, hvor især den hurtige vidensdeling i virksomheden var en del af kulturen.

Ikke at den kultur nu er forsvundet. Men nu hvor flere medarbejdere også er blevet aktionærer, skal kommunikationen ofte lige vendes en ekstra gang.

”Normalt har vi jo bare skyndt os at dele alt med alle her i virksomheden. Det gør vi som sådan stadig. Nu skal det bare styres lidt mere, og vi skal blive gode til at spørge os selv, om den pågældende information potentielt vil være kurspåvirkende, inden vi deler den.”

En af løsningerne har været, at man hurtigst muligt melder tingene ud i markedet, så man også kan tale frit om det internt. Hvilket er lidt omvendt af, hvad man normalt plejer at gøre i Dataproces, særligt omkring salgsarbejdet.

Samtidig er man blevet mere aktiv på bl.a. sociale medier, da mange investorer orienterer sig om nyheder og trends ad den vej.

Børsintroduktionen har styrket interessen og brandet

En stor forandring har også været den voksende interesse i selskabet. Hvor Dataproces lige som så mange andre it-virksomheder tidligere ofte kæmpede med at få synlighed i markedet, har både medier, kunder og ikke mindst medarbejderne fået en større interesse i selskabet i forbindelse med IPO’en.

”Nu hvor flere medarbejdere har købt aktier, og vi så samtidig er langt mere i medierne, oplever vi som ledelse, at vi bliver målt på en lidt anden måde internt. Der er også en anderledes interesse fra medarbejdere, der gerne vil tage endnu mere ansvar, og er optaget af hvordan det går med virksomheden, og hvad planerne er, hvilket jo er helt fantastisk.”

Børsintroduktionen har kickstartet forretningen

Selvom børsintroduktionen har medført mange gode ændringer, så er den væsentligste forandring, og det der også var selve grunden til at gå på børsen, at Dataproces nu for alvor har mulighed for at starte sin vækstrejse.

Især deres abonnementsforretning omkring Software-as-a-Service (SaaS) har haft vind i sejlene efter børsintroduktionen. Produktporteføljen er allerede næsten fordoblet, og der er ansat ny salgschef ligesom der skal findes flere sælgere og udviklere for at kunne følge med ambitionerne.

”Pga. børsintroduktionen skal vi ikke længere vente på at have tjent en krone, før vi kan investere den. Den nye kapital har givet os mere råderum og en frihed til fokuseret at forfølge den strategi, vi har lagt for selskabet. Og dermed kan vi rykke hurtigere på markedet,” slutter Kjartan Jensen.

Deltag i et unikt webinar

Overvejer I selv at gå på børsen, er du nysgerrig på, hvad forskellen er på en ejerledet og børsnoteret virksomhed er eller vil du bare høre lidt mere til Dataproces erfaringer?

Så er det nu, du skal tilmelde dig webinaret.

Her får du her en helt unik mulighed for at komme ind i maskinrummet og om bag facaden, når Kjartan Jensen, medstifter af Dataproces Morten Lindblad og certified advisor, John Norden, giver den ærlige fortælling om tiden før, under og efter Dataproces succesfulde IPO 13. nov.

Tilmeld dig webinaret, der foregår 29. marts kl. 10-11.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *