Udvalgets formål
Juridisk Udvalg skal virke for, at IT-Branchens medlemmer sikres de bedst mulige juridiske rammer og forretningsmæssige vilkår.
Faste aktiviteter
- At varetage IT-branchens synspunkter ift. juridiske spørgsmål af generel eller bred betydning for medlemsvirksomhederne.
- Aktiv påvirkning af lovgivningsprocessen, samt de rammevilkår, der gælder for medlemsvirksomhederne ved afgivelse af høringssvar og repræsentation i lovforberedende kommissioner og udvalg, samt i øvrigt at forholde sig til lobbyarbejde og relevant lovregulering.
- Arbejde for sikring af afbalancerede aftalevilkår mellem leverandører og kunder, særligt inden for det offentlige område.
- At have fokus på ulovlige og åbenbart urimelige udbud.
- At bidrage til fortolkning af/optimering af regler og procedurer vedrørende offentlige udbud og information til medlemsvirksomhederne om samme.
- Repræsentation i og bistand til relevante juridiske fora med sagkundskab, herunder bl.a. Voldgiftsinstituttet.
- Initiere udarbejdelsen af standardvilkår og modelaftaler til brug for medlemsvirksomhederne.
- At afgive udtalelser om god branchepraksis på foranledning af IT-Branchens ledelse.
- At bistå IT-Branchen i forhold til medier og offentlighed i forhold af juridisk karakter.
- At følge lovudviklingen nationalt og i EU-regi med henblik på løbende at holde medlemsvirksomhederne orienteret om relevante IT-retlige problemstillinger.
- Afholdelse af gå-hjem-møder om relevante juridiske emner.
- Intervention i principielle sager med relevans for IT-Branchen.
Årets indsatsområder
- Aktivt følge, påvirke og vejlede om processen med den videre indarbejdelse af persondataforordningen i Danmark.
- Vejledning af medlemsvirksomheder ved:
- Afholdelse af et større arrangement/seminar om hovedpunkter i den IT-kontrakt, herunder specifikation af ydelsen, implementeringsprojekt, serviceniveauer, ansvarsforhold, GDPR og kontraktstyring.
- Afholdelse af et arrangement om indgåelse af databehandleraftaler, herunder særligt tilsyn med databehandlere og underdatabehandlere.
- Aktivt følge Network Information Security direktivet (NIS) og dets indarbejdelse i Danmark og herunder vurdere behov for at søge at påvirke processen og debatten herom, særligt ud fra et retssikkerhedssynspunkt.
- Deltage i den fortsatte dialog med SKI og KOMBIT om udarbejdelse af markedskonforme it-kontrakter.
- Aktivt følge, påvirke og vejlede i brugen af den nye statslig driftskontrakt (K04).
- Godkende IT-Branchens nye standardkontrakter.
Hvem er med i udvalget?
- Ulrich Ramm, Fujitsu – Formand
- Catja Baltser, NNIT
- Charlotte Mozart Ernst, Netcompany
- Fozia Jabbar, MICROSOFT Danmark
- Hannah Knust, Oracle Danmark
- Henriette Degn, CGI Danmark
- Henrik Hoyer, Huawei Technologies
- Jette Valentin Winberg, Hewlett-Packard Enterprise
- Kristian Øhrstrøm, Konica Minolta Business Solutions Denmark
- Lars Damgaard, Approxima
- Nanna Glinvad, GlobalConnect
- Palle Skaarup, Atea A/S
- Sune Albert, EG A/S
- Sven Petersen, Dansk Erhverv – Udvalgssekretær
Hvordan deltager jeg?
Du er velkommen til at kontakte Sven Petersen, hvis du vil deltage eller høre mere om udvalgets aktiviteter.
- Erhvervsjuridisk fagchef, advokat, LLM, Handel
Sven Petersen
- Email: svp@danskerhverv.dk
- Telefon: 33 74 61 09
- Mobil: 40 98 41 71