Udvalgets formål

Juridisk Udvalg skal virke for, at IT-Branchens medlemmer sikres de bedst mulige juridiske rammer og forretningsmæssige vilkår.

Faste aktiviteter

  • At varetage IT-branchens synspunkter ift. juridiske spørgsmål af generel eller bred betydning for medlemsvirksomhederne.
  • Aktiv påvirkning af lovgivningsprocessen og rammevilkår ved afgivelse af høringssvar og repræsentation i lovforberedende kommissioner og udvalg samt i øvrigt at forholde sig til lobbyarbejde og relevant lovregulering.
  • Arbejde for sikring af afbalancerede aftalevilkår mellem leverandører og kunder, særligt inden for det offentlige område.
  • At have fokus på ulovlige og åbenbart urimelige udbud.
  • At bidrage til fortolkning af/optimering af regler og procedurer vedrørende offentlige udbud og information til medlemsvirksomhederne om samme.
  • Repræsentation i og bistand til relevante juridiske fora med sagkundskab.
  • Initiere udarbejdelsen af standardvilkår og modelaftaler
  • At afgive udtalelser om god branchepraksis på foranledning af ITB’s ledelse.
  • At bistå ITB i forhold til medier og offentlighed i forhold af juridisk karakter.
  • At følge lovudviklingen nationalt og i fællesskabsregi med henblik på løbende at holde medlemsvirksomhederne orienteret om relevante IT-retlige problemstillinger.
  • Afholdelse af gå-hjem-møder om relevante juridiske emner.

Årets indsatsområder

  • Aktivt følge, påvirke og vejlede om processen med den videre indarbejdelse af persondataforordningen i Danmark herunder søge at udvirke en begrænsning af Datatilsynets fortolkning af de 4 essentielle garantier.
  • Afholdelse af mindst et større arrangement om persondataforordningen i 2019 med det sigte at yde konkret rådgivning til medlemsvirksomhederne om indgåelse af databehandleraftaler og aktivt søge indflydelse på debatten om brugen af revisionserklæringer.
  • Aktivt følge Network Information Security direktivet (NIS) og dets indarbejdelse i Danmark og herunder vurdere behov for at søge at påvirke processen og debatten herom særligt ud fra et retssikkerhedssynspunkt.
  • Deltage i den fortsatte dialog med SKI og KOMBIT om udarbejdelse af markedskonforme IT kontrakter.
  • Aktivt følge, påvirke og vejlede i brugen af den  nye statslig driftskontrakt (K04).
  • Arrangere møder om aktuelle IT-kontraktretsspørgsmål herunder særligt persondataforordningen.
  • Godkende og lancere IT-Branchens nye standardkontrakter.

Hvem er med i udvalget?

  • Ulrich Ramm, Fujitsu – Formand
  • Anne Ermose, MICROSOFT Danmark
  • Catja Baltser, NNIT
  • Henriette Degn, CGI Danmark
  • Hannah Knust, Oracle Danmark
  • Jacob Rønne, SAS Institute
  • Jette Valentin Winberg, Hewlett-Packard Enterprise
  • Kent Josephsen, GlobalConnect
  • Kristian Øhrstrøm, Konica Minolta Business Solutions Denmark
  • Mark Ostersen, KMD A/S
  • Sven Petersen, Dansk Erhverv – Udvalgssekretær

Hvordan deltager jeg?
Du er velkommen til at kontakte Sven Petersen, hvis du vil deltage eller høre mere om udvalgets aktiviteter.