Udvalgets formål
Juridisk Udvalg skal virke for, at IT-Branchens medlemmer sikres de bedst mulige juridiske rammer og forretningsmæssige vilkår.
Faste aktiviteter
- At varetage IT-branchens synspunkter ift. juridiske spørgsmål af generel eller bred betydning for medlemsvirksomhederne.
- Aktiv påvirkning af lovgivningsprocessen og rammevilkår ved afgivelse af høringssvar og repræsentation i lovforberedende kommissioner og udvalg samt i øvrigt at forholde sig til lobbyarbejde og relevant lovregulering.
- Arbejde for sikring af afbalancerede aftalevilkår mellem leverandører og kunder, særligt inden for det offentlige område.
- At have fokus på ulovlige og åbenbart urimelige udbud.
- At bidrage til fortolkning af/optimering af regler og procedurer vedrørende offentlige udbud og information til medlemsvirksomhederne om samme.
- Repræsentation i og bistand til relevante juridiske fora med sagkundskab.
- Initiere udarbejdelsen af standardvilkår og modelaftaler
- At afgive udtalelser om god branchepraksis på foranledning af ITB’s ledelse.
- At bistå ITB i forhold til medier og offentlighed i forhold af juridisk karakter.
- At følge lovudviklingen nationalt og i fællesskabsregi med henblik på løbende at holde medlemsvirksomhederne orienteret om relevante IT-retlige problemstillinger.
- Afholdelse af gå-hjem-møder om relevante juridiske emner.
Årets indsatsområder
- Aktivt følge, påvirke og vejlede om processen med den videre indarbejdelse af persondataforordningen i Danmark herunder søge at udvirke en begrænsning af Datatilsynets fortolkning af de 4 essentielle garantier.
- Afholdelse af mindst et større arrangement om persondataforordningen i 2019 med det sigte at yde konkret rådgivning til medlemsvirksomhederne om indgåelse af databehandleraftaler og aktivt søge indflydelse på debatten om brugen af revisionserklæringer.
- Aktivt følge Network Information Security direktivet (NIS) og dets indarbejdelse i Danmark og herunder vurdere behov for at søge at påvirke processen og debatten herom særligt ud fra et retssikkerhedssynspunkt.
- Deltage i den fortsatte dialog med SKI og KOMBIT om udarbejdelse af markedskonforme IT kontrakter.
- Aktivt følge, påvirke og vejlede i brugen af den nye statslig driftskontrakt (K04).
- Arrangere møder om aktuelle IT-kontraktretsspørgsmål herunder særligt persondataforordningen.
- Godkende og lancere IT-Branchens nye standardkontrakter.
Hvem er med i udvalget?
- Ulrich Ramm, Fujitsu – Formand
- Anne Ermose, MICROSOFT Danmark
- Catja Baltser, NNIT
- Henriette Degn, CGI Danmark
- Hannah Knust, Oracle Danmark
- Jacob Rønne, SAS Institute
- Jette Valentin Winberg, Hewlett-Packard Enterprise
- Kent Josephsen, GlobalConnect
- Kristian Øhrstrøm, Konica Minolta Business Solutions Denmark
- Mark Ostersen, KMD A/S
- Sven Petersen, Dansk Erhverv – Udvalgssekretær
Hvordan deltager jeg?
Du er velkommen til at kontakte Sven Petersen, hvis du vil deltage eller høre mere om udvalgets aktiviteter.
- Erhvervsjuridisk fagchef, advokat, LLM, Handel
Sven Petersen
- Email: svp@danskerhverv.dk
- Telefon: 33 74 61 09
- Mobil: 40 98 41 71