Masser af elever og lærere fra hele landet fik i uge 18 mulighed for at prøve at være med i Coding Class som en onlineforløb, da IT-Branchen og kredsen af virksomheder bag Coding Class samarbejdede med Sofaskolen.
Det blev SAP, NNIT og Netcompany der præsenterede de 3 cases, som eleverne skulle finde kreative løsninger til.
Kod for klimaet. Her havde SAP bedt eleverne om at udvikle løsning, der gør, at vi bliver bedre til at passe på klimaet. F.eks. via en app eller et spil, der gør os bedre til at undgå madspild eller til at køre sammen til sport i stedet for at køre i hver sin bil.
Kod for kroppen. NNIT ville gerne have eleverne til at finde på en løsning, der får os til at bevæge os mere, da alt for mange af os sidder alt for meget ned og bevæger os for lidt. Det kunne f.eks. være en app eller et spil, der bringer motion ind på arbejdspladsen eller bevægelse ind i skoledagen på en sjov måde.
Kod for kærlighed. Netcompany havde fokuseret på, at mange mennesker er for meget alene, især lige nu under lockdown. Så de havde bedt eleverne om at finde på løsninger, der bringer mennesker i kontakt med hinanden. F.eks. gennem en løsning der gør, at bedsteforældre og børnebørn lærer hinanden bedre at kende, eller som gør, at naboer opdager, at de har fælles interesser.
Eleverne arbejdede i mindre grupper, og skulle vælge en af ovenstående problemstillinger, som de så skulle udvikle en løsning til.
Derefter skulle de, ligesom man ser i Løvens Hule, pitche deres ide ind til virksomhederne, som så gav dem feedback på deres kreative løsninger.
Masser af dialog og innovative løsninger
Selvom undervisningen foregik via sofaskolen.dk, der er et gratis online undervisningsinitiativ fra Alinea under coronakrisen, var der masser af interaktion i løbet af ugen.
Bl.a. kiggede Louise Ferslev, adm. direktør i MyMonii og kendt fra Løvens Hule, forbi for at lære børnene at pitche deres ideer ind til virksomhederne på den helt rigtige måde.
Mitch Resnick, fra MIT Media Lab, der skabte programmeringssprogrammet Scratch, var også forbi og hilse på eleverne i løbet af ugen.
Forløbet blev afsluttet med, at eleverne pitchede og indsendte deres mange gode og kreative forslag til løsninger i forhold til de tre cases. Du kan se nogle af forslagene herunder.
Kageløbet – Hvor man belønnes med en ny ingrediens til en lækker kage, hvis man har bevæget sig nok
Skralde Jens – Spillet der skal lære børn og unge ikke at smide skrald i naturen