Ikoniske danske iværksættere og deres DNA

Hvem er iværksætterne bag Danmarks største virksomheder, og hvilke ligheder og forskelle er der imellem iværksættere? Det sætter en ny bog fokus på.

Ikoniske danske iværksættere og deres DNA

En ny bog fra serieiværksætteren Michael Moesgaard Andersen beskriver, hvad det var, der drev datidens iværksættere som Tietgen og A.P. Møller, og hvilke personlige egenskaber stiftere som f.eks. Mads Clausen (Danfoss) og Arne Bybjerg (Carmen Curlers) besad.

Eller med andre ord, hvad er det, der historisk har drevet og stadig driver danske iværksættere?

Tre store bølger af iværksætteri

Michael Moesgaard Andersen identificerer i sin bog tre større danske bølger af iværksætteri, og kigger nærmere på de forskelle der er mellem især de to første bølger og den tredje.

Den første bølge af iværksættere udsprang af Danmarks ydmygende nederlag i 1864, hvor man mistede 1/3 af sit samlede areal, 2/5 af befolkningen samt det kommercielle centrum omkring Hamburg til Preussen.

Det gav skub i innovationen omkring infrastruktur og industrialiseringen og blev udnyttet af tidens store iværksættere som f.eks. H.N. Andersen (ØK) og Alexander Foss (FLSmidth).

Den anden bølge satte ind efter 1. verdenskrig. Her var det især importrestriktionerne og protektionisme, der udløste et kreativt iværksætteri, da flere produkter pludselig begyndte at blive udviklet i Danmark.

En bølge der bl.a. var med til at føde ikoniske iværksættere som Poul Due Jensen (Grundfos) og Karl Toosbuy (ECCO).

Den tredje bølge satte ind omkring år 2000 og red på ryggen af internettets succes og samfundets generelle digitalisering og som skabte en lang række danske unicorns.

En af kontrasterne, som den tredje bølge havde i forhold til de første bølger, var, ifølge Michael Moesgaard Andersen, at hovedparten af disse virksomheder flyttede til udlandet, hvor man i de første bølger så virksomhederne fastholde hovedsædet og hjemstedet i Danmark.

Og måske med god grund.

Men det kan du læse mere om i ”Ikoniske danske iværksættere og deres DNA”, som kan fås hos boghandlerne og også bestilles hos onlineforhandlere som f.eks. Saxo.

Du er også velkommen til at komme forbi til selve boglanceringen d. 2. december, hvor vi udforsker ikoniske danske Iværksættere, diskuterer iværksætteriets rolle i fremtidens Danmark og også sætter diversitet på dagsordenen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *