Flere ambitiøse kvinder end nogensinde før vil frem i branchen

Startskuddet på dette års mentorforløb for kvindelige talenter har nu lydt og her har konsekvenserne af covid-19 bragt nye og overraskende muligheder med sig.

Åbningseventet for dette års mentorordning for kvindelige talenter var som noget nyt rykket fra de flotte fysiske rammer på Børsen til den virtuelle verden. Til trods for dette, har interessen for forløbet i år været ekstraordinært høj. Hele 33 kvindelige ledere er tilknyttet som mentorer, hvilket er flere end nogensinde før, og efter kun et par uger blev eventet helt udsolgt med over 60 tilmeldte mentees.

Efter matchingen kan man som mentee se frem til et helt års sparringsforløb med mentorer, som alle er stærke kvindelige ledere med en bred vifte af spidskompetencer fra både startups såvel som store og mindre it-virksomheder.

For Heidi Have, der er en af de bærende kræfter bag ordningen og som til dagligt sidder som Salgsdirektør hos Dell Technologies, er dette endnu engang et signal om vigtigheden af forløbet.

”År for år ser vi, at engagementet og interessen for mentorordningen er stødt stigende. Vi er faktisk dér, hvor andre brancher nu har åbnet øjnene op for lignende muligheder og har rakt ud for inspiration til implementering. Alt dette bekræfter os i, at der er et enormt højt ambitionsniveau blandt kvinder i erhvervslivet, men at der også er et behov for sparring til at tage det næste karriereskridt og indfri disse ambitioner.”

Og ambitionerne er høje, men også meget forskellige blandt de tilmeldte. Flere mentees har øjnene rettet mod lederstillinger, nogle sidder allerede i den position og vil gerne ind i bestyrelser, mens andre ønsker mere specifik sparring med f.eks. at gå fra specialist til generalist.  

Nye muligheder med digitalt format

Med denne forskellighed blandt deltagerne, er mentorforløbet en unik mulighed for at knytte bånd og skabe netværk med andre kvinder i erhvervslivet. Noget som dette års format også har kunne bidrage yderligere til.

Ifølge Heidi Have har den digitale udgave nemlig ikke kun betydet, at flere har valgt at deltage, men også at der faktisk har været større interaktion mellem deltagerne.

”Vi havde stor succes med breakout rooms, hvor alle mentees skulle give deres pitch. At de her hørte hinanden var både en kilde til inspiration og en rigtig god måde at stifte bekendtskab med ligesindede ambitiøse kvinder fra branchen. Så hvor vi tidligere i høj grad har set relationer blive dannet mellem mentees og mentorer, har dette års event bragt nye muligheder med sig. Muligheder som vi også vil kigge mod i fremtiden, så vi kan nå ud til flere og understøtte til endnu bedre netværk” fortæller hun.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.