35 kunstværker, 5 dogmer for ansvarlig softwareudvikling

Det er ikke så tit, at kode møder kunst. Ikke desto mindre har kunster Lasse Centio fortolket Bureauledernetværkets 5 dogmer for ansvarlig softwareudvikling.

Vi skaber mere og mere digitalt indhold. Det påvirker vores miljø, vores sundhed, vores sikkerhed og meget mere. Ansvaret for påvirkningen bør særligt ligge hos dem, der former udviklingen.

Det mener Bureauledernetværket i IT-Branchen. De 16 bureauer har udarbejdet fem dogmer for etisk softwareudvikling, som de anbefaler, at alle digitale bureauer og udviklingshuse bruger.

35 unikke kunstværker

Som noget særligt har Bureauledernetværket udvalgt den fremadstormende unge kunstner, Lasse Centio, til at fortolke de fem dogmer i en række originale og unikke kunstværker.

Thomas Vorgaard, direktør i Cabana og initiativtager til det kunstneriske projekt forklarer:  ”I bund og grund handlede det om at gøre dogmerne synlige og mindre digitale, men i stedet sprede dem ud i det fysiske rum for at skabe noget opmærksomhed”.

Som direktør i et digitalt bureau kunne man måske forestille sig, at Thomas Vorgaard ville mene, at den opmærksomhed skulle skabes virtuelt, men så entydigt så Thomas ikke på det:

”Man kan jo selvfølgelig skabe opmærksomhed online og digitalt, men jeg synes, at det er mindst lige så vigtigt at dogmerne kommer til at leve ude i virkeligheden, så vi bliver mindet om dem hele tiden. Det gør man ikke med en flygtig website, hvor det bare ligger og forsvinder i mængden af alle de andre nyheder, man scroller igennem hele tiden”

Fra softwareudvikling til kunstværker

”Det er nok en af de mest forvirrende indgangsvinkler, jeg har fået til en opgave i lang tid,” fortæller Lasse Centio med et grin om projektet, og fortsætter ”men det var på samme tid også rigtig spændende, fordi opgaven var så forudbestemt, og ikke mindst fordi opgaven havde rigtig meget formål”.

Lasse købte 60 store ark papir, hængte dem alle op i sit atelier og kastede sig ud i projektet. Nogle dogmer var han mere inspireret af end andre. Han arbejdede på alle 60 ark på samme tid, men særligt det femte dogme om kunstig intelligens talte til Lasse:  

”Bare få dage inden Thomas ringede havde jeg faktisk haft en snak med en ven om, hvad jeg ville gøre, hvis der lige pludselig var nogen, der havde kopieret mine ting med en AI,” fortæller Lasse og fortsætter overraskende:

”Og personligt synes jeg selv, at det ville være ret spændende. Fordi det også var sådan, jeg lærte at lave kunst – ved netop at kopiere andre, indtil jeg selv kunne finde ud af det.”

Lasses 60 ark udmøntede sig i 35 unikke kunstværker, som nu hænger hos udvalgte bureauer. Værkerne hænger som en fysisk manifestation, der skal holde medarbejderne forpligtede på dogmerne.

Og netop det at få noget håndgribeligt ud i den virkelige verden til en gruppe af mennesker, der måske ikke traditionelt er kunstinteresserede, tiltalte Lasse:

”Jeg vil gerne vise, at kunst generelt ikke behøver at være så svært at gå ind til,” og derfor var han glad for at bidrage: ”Der jo bare nice at få kastet nogle øvelser ud til nogen, som normalt ikke kigger på kunst på den måde og skabe nogle samtaler,” afslutter han.

Følgende bureauer har allerede skrevet under på de fem dogmer for ansvarlig softwareudvikling og forpligtet sig til at efterleve dem. Skal I være med? Kontakt Anne Sofie Josephsen på asjo@itb.dk for at høre mere.

1 svar

  1. Message; Transaction NoUP86. RECEIVE > https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=092efe01df109a60f8f1aa55f85c687d& siger:

    ukfo1d

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *