Opsang til branchen: Bevis jeres bæredygtighed

Den danske it-branche vil miste kunder og omsætning, hvis vi ikke bliver bedre til at dokumentere vores klimaaftryk. Så kontant lød budskabet, da A.P. Møller Mærsk var forbi IT-Branchen til møde om fremtidens grønne indkøb.

Opsang til branchen: Bevis jeres bæredygtighed

Bæredygtighedsudvalget mødtes i den forgangne uge for at stille skarpt på kundernes nuværende og kommende grønne krav til it-leverandørerne.

I den forbindelse havde man bl.a. inviteret Henrik Bruun-Pedersen, Head of IT/Tech Procurement i A.P. Møller Mærsk, der årligt indkøber it for 1 mia. dollars, med til mødet.

Hos A.P. Møller Mærsk fylder de bæredygtige indkøb mere og mere, og der kommer løbende øgede krav fra ledelsen om, at leverandørerne skal kunne dokumentere egne klimamål og grønne tiltag. Netop på det punkt oplever de som indkøbere desværre, at de danske it-leverandører kunne være bedre.

Danske it-leverandører er ofte dygtige til at fortælle om Green by IT, hvor de fortæller om alle de ting, som teknologien kan være med til at gøre for, at kundens kan nå sine klimamål.

Desværre er vi som branche for dårlige til at dokumentere Green in IT, der handler om løsningens og leverandørvirksomhedens eget klimaaftryk og dennes bæredygtighedsindsats i øvrigt.

Men det bliver et stigende krav, at leverandørerne kan dokumentere deres egen klimaindsats, hvis de skal inviteres ind hos A.P. Møller Mærsk. Og sandsynligvis også hos mange andre virksomheder fremover.

Fælles målemetoder efterlyses

Henrik Bruun-Pedersen efterspurgte især en ensretning på tværs af branchen til at måle og rapportere på bæredygtighed, så det bliver muligt for en indkøber at benchmarke leverandører mod hinanden.

Hans bøn til udvalget var derfor, at vi som branche sætter os sammen og bliver enige om nogle fælles bæredygtighedsstandarder og KPI’er, som kan supplere eksisterende udvælgelseskriterier f.eks. pris og funktionskrav, når der skal indkøbes it-løsninger.

Udvalget var enig i, at fælles standarder for grøn it, er en vigtig øvelse. Men det er også en kompleks og vanskelig størrelse, fordi man skal definere fælles baselines og KPI’er inden for bæredygtighed på tværs af forskellige typer af it (hardware, software og services) og forskellige værdikæder hos it-leverandørerne. Samtidig skal løsninger ofte skræddersyes til den enkelte kunde.

Men udvalgets medlemmer erklærede sig parate til at tage kampen op.

”Når en stor virksomhed som Mærsk italesætter et behov for, at vi som branche definerer og ensretter nogle parametre, er vi selvfølgelig lydhøre over for det. Vi vil derfor arbejde videre med dette i udvalget, og vi ser frem til at fortsætte dialogen med Henrik Bruun-Pedersen og andre virksomheder omkring emnet,” udtaler Ditte Haugaard Clausen, Lead Sustainability Officer i KMD og formand for IT-Branchens bæredygtighedsudvalg.

Afslutningsvis på udvalgsmødet gav Helena Barton, partner og NSE Climate & Sustainability Leader i Deloitte, et oplæg om nye og kommende rammeværk og standarder inden for klimarapportering.

  • Hej Lars,

    Godt at høre! Bæredygtige hjemmeside og grøn kodning er stadig mørkt og uprøvet land for mange.

    Stort potentiale for at hjælpe virksomheder med små men vigtige tiltag på den front.

    Hilsen

    Rune Fick Hansen, kommunikationschef i IT-Branchen.

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *