Bæredygtighed som succesfuld business case

Hvad der startede som en simpel udfordring med at få flyttet et bord 6 km, er i dag blevet til en succesfuld bæredygtig virksomhed med 35 ansatte.

Det summer af aktivitet blandt medarbejderne på kontoret ved søerne i København, og både telefoner, mødelokaler og computere bruges flittigt. Og det er med god grund.

Her sidder både de medarbejdere, der hver dag koordinerer de mange tusinde leverancer, som de op mod 8.000 chauffører kører rundt hver dag, og samtidig de udviklere, der skal sikre, at it-platformen understøtter både de nuværende og fremtidige transportbehov, ved at udnytte samfundets transportressourcer mere effektivt.

En forretningside der startede med noget så simpelt som et bord.

”For omkring to år siden havde jeg et simpelt behov for at få flyttet et bord. En tur der normalt blot vil tage 20 minutter. Men det første transportfirma kunne først komme dagen efter, og endte med at brænde mig af. Det andet transportfirma kom først to dage efter, og endte med at koste kassen. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, tænkte jeg. Det må kunne gøres bedre,” fortæller Martin Christian Hansen, adm. direktør og medstifter af Mover.

Han satte sig derfor ned sammen med Movers anden medstifter, Oliver Venndt Kaszas, og kiggede nærmere på transportbranchen og dens muligheder.

Hvad de fandt ud af, overraskede dem.

Læs flere cases og find gode råd til hvordan din virksomhed arbejder med bæredygtighed

Et uudnyttet potentiale

I dag er der 397.000 registrerede varebiler i Danmark, som kan køres med almindeligt kørekort. Langt de fleste af disse biler kører dog reelt under en time om dagen, og resten af tiden står de bare parkeret et eller andet sted.

”Det første vi tænkte var, at her er der et helt enormt ressourcespild, som man burde kunne udnytte bedre. Det andet var, at der nok ikke var brug for flere vogne eller vognmænd, men til gengæld et selskab, der kunne hjælpe til en bedre udnyttelse af de mange varebiler,” udtaler Martin Christian Hansen.

Makkerparret fandt også ud af, at transportsektoren ikke havde ændret sig synderligt siden begyndelsen.

Langt de fleste transportselskaber benytter små og selvstændige vognmænd. Vognmanden kører så længe transportselskabet har brug for ham, og når transportselskabet ikke har mere brug for ham, så kan han pænt parkere sin vogn og vente på, at de måske skal bruge ham igen den næste dag.

Sagen er bare den, at transportselskaberne sjældent benytter mere end 1/3 af vognens samlede tid, og da vognmanden ikke har en salgsafdeling til at få flere kunder, så er det svært for ham, at få udnyttet resten af hans kapacitet.

På den samme måde har transportkunderne altid været vant til at skulle tilpasse deres behov og supply chain til transportselskabernes forretningsmodel og forretningsgang. Det har medført, at kunderne har haft svært ved at optimere deres ressourcer og arbejdsflow.

Læs vores 5 anbefalinger til bæredygtigt indkøb, som er udarbejdet sammen med virksomheder på både leverandør og kundesiden.

En fordel ikke at komme fra transportbranchen

”Fordi vi byggede vores forretningside op fra bunden, kunne vi med det samme tage udgangspunkt i kundernes og den enkelte chaufførs behov. Vi var ikke farvede af traditioner og gamle vaner. Chaufføren kobler sig f.eks. selv op på systemet, når han har tid og lyst, og kunderne har fuld fleksibilitet i forhold til, om de vil have løst en opgave om 10 minutter, sent om aftenen eller løbende over hele dagen.”

At deres forretningside har ramt et hul i markedet, er der da ingen tvivl om.

Siden de lancerede platformen i april 2016, er det nemlig kun gået én vej. Fremad. Antallet af transporter er steget markant, og hvis man måler på chauffører, så er de måske pt. Danmarks største transportselskab, ligesom de allerede nu har en pæn indtjening på forretningen.

Én af grundene til deres succes er, at de allerede fra start var bevidste om, hvilken forretning de var.

”Mover er ikke en deleøkonomisk forretning alene. Vi er et teknologiselskab, der hjælper kunderne med deres transportudfordringer. Den erkendelse har hjulpet os med, at vi hele tiden er skarpe på, hvorfor vi er til – og hvad vi skal være overfor vores kunder og samarbejdspartnere,” forklarer Martin Christian Hansen.

Mødt med benspænd

Selvom Mover har succes og deres forretningside har en klar samfundsnyttig funktion, har de dog ikke kunnet undgå at møde mistro og benspænd på vejen.

”På sociale medier bliver vi stadig mødt af folk, der beskylder os for at udføre sort arbejde og socialt snyderi, blot fordi vi ofte omtales som en deleøkonomisk transporttjeneste. Så vi bruger meget tid på at forklare, hvad vi er for en forretning.”

Han bruger blandt andet en del tid på at fortælle, at man f.eks. ikke kan køre sammen med sine nøgler eller sin mobiltelefon, og dermed bruge Mover som en taxi.

Og at chaufførerne ikke kan snyde i skat eller køre sort, da Mover registrerer alt fra bilernes registreringsattester, chaufførernes kørekort, straffeattest, mobilnumre, ruter, bankoplysninger og pengetransaktioner.

Dermed er der styr på alt, og alle information deles med glæde med SKAT og andre relevante myndigheder.

Men også fagforeninger og politikere har mere lukkede døre end åbne arme i forhold til nye virksomheder som Mover.

Bl.a. har Mover siden begyndelsen gerne ville i dialog med fagforeningerne for at få organiseret deres chauffører på en ordentlig måde. Men det har været svært bare at få et møde op at stå omkring dette.

Senest har politikerne vedtaget en lov, der per 1. juli 2019 gør det mere besværligt at blive chauffør. Nu skal man have en specialuddannelse og certificeres, for at køre gods i små varevogne.

”Det er helt skørt, at vi samtidig med at have mangel på chauffører og et pakkemarked med et enormt vækstpotentiale, har politikere der gør, alt hvad de kan for at bremse nye danske virksomheder, der rent faktisk kan være med til at skabe vækst, samtidig med at de forbedrer ressourceforbruget og mindsker bilkøerne.”

Der er lige nu 2.500 ubesatte chaufførstillinger i transportsektoren, og 50% af alle lastbilchauffører er over 50 år. Så der er et akut behov for at nytænke, hvordan sektoren skal fungere, hvis man skal sikre, at der er chauffører nok til at kunne køre med pakker i fremtiden.

Martin Christian Hansen har da også et sidste budskab til politikerne.

”Vi kan igen blive de bedste i verden på logistikløsninger, hvis vi bare tør omfavne de teknologiske muligheder. Så lad os nu stå sammen om at gøre transport til en vækstsucces og til en eksportvare for Danmark.”

Interesseret i bæredygtighed og vækst?

Har du interesse for bæredygtige business cases og vækst, så kunne det måske være relevant at deltage i vores Bæredygtighedsudvalg og Udvalget for Vækst og Kapital. Du er naturligvis også mere end velkommen til at kontakte Sif Neldeborg, sne@itb.dk, hvis du vil høre mere om, hvad vi laver på den front.