Der kommer til at være fire spændende trends, som vi skal forholde os til i 2025, hvis du spørger Michael Nørklit, adm. direktør i SoftwareOne Danmark.
Pop-up platforme der lever af kundedata
Vi kender alle de store platforme som f.eks. Google og Meta, hvor man får gratis ydelser og services mod, at man leverer sine forbrugs- og persondata til dem, så de enten kan bruge dem i forhold til markedsføring eller sælge disse indsigter videre til andre.
Et databroker marked som forventes at vokse fra en samlet omsætning på 1.870 mia. kr. i 2023 til 3.336 mia. kr. i 2030. I høj grad fordi mange SMV’er ikke har den nødvendige kundekontakt, salgs- eller forbrugsdata in house, og derfor køber sig til det via forskellige platforme.
Michael Nørklit tror, at vi kommer til at se to ting ske på det her område allerede i 2025.
Først og fremmest kommer vi til at se en lang række nye platforme og data brokere, som indsamler kundekontakt og -data indenfor særlige segmenter, og som via bl.a. AI bliver sindssygt skarpe til at analysere og berige disse data.
Den næste tendens bliver, at disse platforme så bliver opkøbt af større spillere. En gentagelse af historien – bare fra en anden branchen, som han husker meget tydeligt.
”Det kommer til at være lidt, som vi så det med telebranchen i 00’erne, hvor små agile selskaber dukkede op med bedre og billigere løsninger, og som hurtigt fik stor succes, hvorefter de blev opkøbt af de større spillere, som enten havde brug for kundedatabasen eller deres digitale løsninger,” udtaler Michael Nørklit.
Han er samtidig sikker på, at netop den udvikling vil sikre, at de virksomheder, der bruger data brokere, vil opleve et år, hvor de vil kunne få fat i utroligt mange relevante kundedata og analyser til en billig pris.
Også selvom mange af disse pop-up platforme fra starten er bygget op med fokus på hurtig skalering og med en klar exitstrategi om at blive solgt videre indenfor få år.
Cybercrime kan blive den nye globale pandemi
En anden tendens, som Michael Nørklit ser, er inden for cybersikkerhed.
”Vi har traditionelt set haft en tendens til at bygge mure rundt om vores it-infrastruktur. Men det er heldigvis gået op for mange, at det ikke er nok. Hackerne kan trænge langt ind i ens systemer, og derfor bliver man også nødt til at kigge dybere i sin cybersikkerhed og investere langt mere nuanceret i det,” siger Michael Nørklit.
Både de it-kriminelle og virksomhederne kommer ifølge ham til at have et sandt våbenkapløb, hvor især brugen af kunstig intelligens på begge sider vil skubbe til investeringerne i cybersikkerhed i 2025.
”Med den teknologiske udvikling der foregår lige nu, kan jeg godt frygte, at den nye globale pandemi, der vil ramme os allerede i 2025, vil hedde Cybercrime. Så der er al mulig grund til, at man som virksomhed allerede nu begynder at forberede sig på, hvordan man kan forsvare sig mod den.”
Cloud er ikke længere bare noget med 0’er og 1’er
En tredje tendens, som Michael Nørklit ser, vil udfolde sig i 2025, er en ny bølge af cloudløsninger.
Først og fremmest tror han, at virksomhederne er blevet langt mere modne i forhold til deres strategiske brug af cloud-løsninger.
”Hvor man tidligere måske bare har flyttet 0’er og 1’er, så har tingene ændret sig. Man er begyndt at forstå, at ens cloudstrategi ofte også er en strategi om at sælge sine produkter bedre samt få mere forretningsindsigt. Altså at tage nogle langt mere strategiske beslutninger end blot, hvor ens data fysisk er placeret,” fortæller han.
Det handler derfor ikke længere om, hvor stor en virtuel harddisk man har brug for men også om, hvordan ens cloudleverandør kan være med til at effektivisere ens værdikæde, optimere produktionsapparatet og styrke innovationen.
Derfor ser han ikke bare, at der kommer til at ske et udskilningsløb på cloudmarkedet, men også at der kommer en øget opmærksomhed på, om det for virksomhederne datamæssigt er forsvarligt at koncentrere så store forretningsværdier på få store cloudspillere, eller om deres dataaktiver skal spredes ud på flere.
AI er som en digital kokkekniv
Selvom hypen omkring kunstig intelligens stadig er høj, og at der ikke går mange dage mellem, at man kan læse om nye utrolige ting, som diverse AI-løsninger kan udrette, tror Michael Nørklit ikke, at begejstringen fortsætter på samme niveau i 2025.
”Grundlæggende bliver man jo ikke mesterkok, bare fordi man køber en dyr kokkekniv. Den erkendelse tror jeg, at mange kommer frem til i 2025, når det kommer til AI. For det er jo bare et værktøj, og man bliver nødt til at øve sig, hvis man skal få noget fantastisk ud af kunstig intelligens.”
Først og fremmest tror han, at der derfor kommer til at være en stor efterspørgsel efter medarbejdere, der forstår at bruge AI. Nogle der kan finde ud af bruge køkkenkniven i det daglige.
Derudover tror han, at flere mindre virksomheder vil begynde at bruge kunstig intelligens til at analysere data. I dag kan en AI jo næsten gengive en hel bog bare ved at kigge på bogens indeks og overskrifter, som han udtrykker det. Netop det at AI-løsningerne bliver bedre og bedre til at få mening ud af ganske lidt data, er en fordel for de små virksomheder, som netop ikke sidder inde med de store historiske databaser.
Væksten i AI betyder dog også, at man skal forholde sig til, hvilke data man bruger i algoritmerne – både i forhold til at beskytte virksomhedens kritiske data og persondata, men naturligvis også i forhold til at undgå dårlig datakvalitet og bias, som kan ødelægge værdien af løsningen.
”Vi kan ikke komme udenom, at vi som branche og it-leverandører har et stort ansvar omkring brugen af AI, som vi skal være bevidste om. Jeg er da heller ikke i tvivl om, at vi i 2025 vil se mange af vores kunder stille flere krav og spørgsmål til os, når vi udvikler deres AI-løsninger. Her skal vi passe på med ikke bare at springe på hypen, men netop sætte tid af til at lære vores kunder at bruge kokkekniven rigtigt,” slutter Michael Nørklit.