Vi kommer til at se et skifte i det offentlige

På flere større områder svinger pendulet, når man ser på, hvad det offentlige vil fokusere på i 2025.

”Med snart 20 års erfaring i at levere løsninger til offentlige kunder, tror jeg, at vi efterhånden har oplevet det meste. Men på flere interessante områder ser vi, at pendulet skifter lige nu. Så det bliver et spændende år, vi går ind i.”

Sådan starter Danny Dyrman Christensen, adm. direktør i Knowledge Cube, interviewet, da vi møder ham i det flotte kontorfællesskab, Mikado House, som ligger tæt ved Islands Brygge og med DR-Byen og IT-Universitetet som tætteste naboer.

Et opgør med gamle legacy systemer

Hans første forudsigelse går på de mange legacy systemer i det offentlige. Det er ingen hemmelighed, at der findes mange systemer i det offentlige, som er nået langt over pensionsalderen eller trænger til en kærlig opdatering.

I den seneste kortlægning fra Staten IT-råd, hvor man gennemgik 1.399 it-systemer, vurderede man, at 29% af de kritiske it-systemer havde, hvad rådet betegner som en utilstrækkelig systemtilstand.

”Der er ingen tvivl om, at der ligger et stort legacy efterslæb i det offentlige, hvor mange it-systemer ikke er fulgt med tiden, og hvor der efterhånden er ganske få folk tilbage, der kan finde ud af dem. Så jeg tror, vi kommer til at se et nyt men nødvendigt fokus på at udskifte eller opdatere en stor del af de kritiske systemer,” siger Danny Dyrman Christensen.

Tidligere oplevede han, at der var en holdning til, at hvis bare systemerne kunne holde et par år endnu, så kunne man trygt fokusere sine ressourcer på noget andet nu og her.

Her er pendulet ved at svinge i den anden retning, da man har erkendt, at man bliver nødt til løbende at opdatere eller helt udskifte ældre systemer, da man ikke kan tillade, at de går ned.

Og her er især den øgede opmærksom på cybersikkerheden med til at skubbe på et fornyet fokus mod legacy systemerne.

88% af de offentlige myndigheder erklærer da også i den seneste IT i Praksis analyse, at forbedring af cyber- og informationssikkerhed er i top 5 over de fem vigtigste strategiske prioriteringer.

Skal man hjemtage opgaver eller uddelegere leveranceansvaret?

Kigger man rundt på kontoret i Knowledge Cube, er de fleste medarbejdere tilknyttet projekter, hvor Knowledge Cube har et egentligt leveranceansvar.

Det får naturligt snakken til at gå over på brugen af it-konsulenter i det offentlige. Over den seneste tid har der været en hed debat om brugen af bl.a. it-konsulenter i det offentlige og om øget hjemtagning af it-projekter, hvor den enkelte myndighed selv overtager leveranceansvaret for udvikling og drift af forskellige løsninger.

En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at 29% af virksomhederne med salg til det offentlige har oplevet, at opgaver er blevet hjemtaget af det offentlige inden for de seneste tre år.

Selvom det tal kunne indikere en tendens til, at offentlige myndigheder i stigende grad vælger at hjemtage opgaver, som tidligere blev udliciteret, så ser Danny Dyrman Christensen et mere nuanceret billede.

”Vi oplever, at dem der tidligere har udliciteret deres it-leverancer, begynder at hjemtage opgaver, da de mener, at det sparer dem tid, ressourcer og i sidste ende penge. Men vi oplever også myndigheder, der tidligere selv havde leveranceansvaret – bemandede med egne medarbejdere og eksterne konsulenter – gerne vil udlicitere opgaver med et egentligt leveranceansvar. Således at de i højere grad kan fokusere på eget forretningsområde, fremfor selv at forestå it-leverancerne. Så pendulet går lige nu i begge retninger,” fortæller han.

Enklere løsninger og mere co-creation

Læser man medierne, kan man godt få en oplevelse af, at det offentlige er fyldt med hullede og kuldsejlede kæmpeprojekter.

Her oplever Danny Dyrman Christensen da også, at pendulet er begyndt at svinge i en anden retning. Væk fra de helt store it-projekter.

”Man gør virkelig meget for at forsimple sine løsninger og it-arkitektur. Både i kommunerne og i staten oplever vi, at der er et øget fokus på, hvordan man downsizer projekter eller dele de store projekter op mere modulært, så udviklingen bliver mere trinvis og agil.”

Hvor man på tværs af kommuner og ofte igennem KOMBIT i mange år har været gode til at samarbejde på tværs om løsninger, tror Danny Dyrman Christensen, at man i 2025 vil se et øget samspil på tværs af statslige aktører.

”Rigtig meget af den data, der bliver indsamlet, kan bruges på tværs af styrelser og myndigheder. Og det er man efterhånden blevet ret bevidst om. Så jeg tror, at vi fortsat kommer til at se mere co-creation i 2025, hvor man efterspørger løsninger, der kan bruges på tværs af ressortområder,” siger han og fortæller, at de bl.a. selv er kommet ind på bolig- og huslejeområdet, hvor aktørerne såvel styrelsen og kommuner.

Fra AI-leg til alvor

På AI-fronten har de seneste år været præget af, at man har testet og leget med mulighederne for kunstig intelligens. Enkelte områder, teams og ildsjæle har prøvet teknologien af for at finde ud af, hvor potentialerne og risici lå henne. Men det kommer til at ændre sig i 2025.

”2025 bliver året, hvor der kommer benhårdt fokus på at udarbejde use-cases, der viser, hvor og hvor meget AI kan hjælpe med i hverdagen. Så vi kommer til at se et nyt udviklingstrin i brugen af AI, hvor man går fra proof-of-concept til alvor, og hvor business casen skal hænge sammen, før man investerer i det,” siger Danny Dyrman Christensen.

Lige nu bruger rigtigt mange AI som en form for daglig kontorassistent, der hjælper med små daglige ting som informationssøgning og automatiseringsopgaver.

Ifølge ham vil næste år derfor i langt højere grad handle om, hvordan kunstig intelligens kan bruges som beslutningsstøtte og til at skabe bedre borgerbetjening. Bl.a. ser han et stort potentiale inden for miljøområdet, ligesom det er oplagt at bruge AI omkring tilsyn, hvor man kan se efter anomalier og trends.

Alt i alt tror Danny Dyrman Christensen på, at vi vil se en øget digitalisering i den offentlige sektor, men at pendulet skifter retning flere steder. Og det skifte skal man som it-leverandør var klar til.