Policy Board for Offentlig Digitalisering
Policy Board for Offentlig Digitalisering arbejder og tager ansvar for, at Danmark udvikler sin styrkeposition inden for offentlig digitalisering, og sikrer et mangfoldigt og konkurrencedygtigt marked.

ÅRETS INDSATSOMRÅDER
Det overordnede fokus for Policy Board for Offentlig Digitalisering er at arbejde for en velbalanceret styrkelse af Danmarks digitaliseringskraft og -suverænitet, hvilket er understreget ved følgende indsatsområder:
- Fremme digital suverænitet i den offentlige sektor, herunder europæiske samarbejder, indsatser og tilgange, samt bidrage med viden og nuancerede perspektiver.
- Videreudvikle Danmarks digitale styrkepositioner, herunder arbejde for bedre og smidigere anvendelse af offentlige data, samt udbrede viden om digitale succeshistorier inden for fx AI.
- Synliggøre digitaliserings reelle potentiale i den offentlige sektor, fx indenfor afbureaukratisering, frigørelse af offentlige årsværk, højnet kvalitet i offentlig administration, herunder behovet for investeringer og fjernelse af barriere.
VORES FORMÅL
At styrke Danmarks position inden for offentlig digitalisering gennem strategiske indsigter og anbefalinger.
At præge den offentlige debat og skabe opmærksomhed om mulighederne ved en moderne og innovativ digital udvikling af den offentlige sektor.
At påvirke centrale offentlige aktørers beslutninger og sikre, at digitaliseringens potentiale udnyttes optimalt i tæt samspil med markedet og leverandørerne.

HVEM ER MED I BOARDET?
Forperson: Michael Wätjen, cBrain
BOARDETS FASTE AKTIVITETER
- Indgå i dialog og drøftelser med relevante politiske og myndighedsaktører om, hvor og hvordan ambitionsniveauet for digitalisering af den offentlige sektor kan hæves.
- Arbejde for at lovgivning og politikker generelt gør det nemmere at udvikle og anvende digitale løsninger til at skabe en mere sammenhængende offentlig sektor, fx igennem høringssvar, debatindlæg og lign.
- Følge offentlige udbud og indkøb, og arbejde for at udbudsprocesser bliver mindre byrdefulde og ressourcekrævende for leverandørerne
- Understøtte aktiv videndeling blandt Policy Boardets medlemmer, samt mellem branchen, offentlige myndigheder, forskere og politikere.
Datoerne for kommende møder annonceres snarest
SÅDAN SKAL DANMARK SIKRE DIGITAL SUVERÆNITET
92 % af vestens data opbevares i USA. Europa importerer hele 80 pct. af sin digitale teknologi, og står kun for 7 pct. af verdens investeringer i AI. Knap 70 pct. af Europas marked inden for cloud er domineret af amerikanske virksomheder – og i Danmark stod en lille gruppe større, amerikanske selskaber for hele 87 pct af cloudmarkedet i 2024. Samtidig stiller et ændret geopolitisk landskab nye krav.
Med andre ord: Skal vi styrke vores konkurrenceevne, bevare vores økonomiske og politiske handlekraft, så kræver det handling nu.
Derfor har IT-Branchen lanceret et nyt udspil med konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark kan sikre sin digitale suverænitet i en ny geopolitisk virkelighed.
OFFENTLIG DIGITALISERING SKABER VÆKST
Hvis digitaliseringen steg på tværs af EU-lande, ville det samlede BNP i EU stige med 7,2%.
It-kapital er den eneste faktor, som de seneste 45 år uden undtagelse har bidraget positivt til produktivitetsudviklingen i Danmark.
Øget digitalisering og nye digitale teknologier kan bidrage til løft af samfundets produktivitet og vækst.
VIL DU VÆRE EN DEL AF BOARDET?
Hvis du vil vide mere eller ønsker du at blive en del af boardet, er du velkommen til at kontakte Asbjørn William Ammitzbøll Flügge som er ansvarlig for Policy Boardet for Offentlig Digitalisering.
Boardet er åbent for deltagelse af IT-Branchens medlemmer.



