Men på trods af Iron Fortress’ førende position på markedet, haltede de gevaldigt bagefter på lagerdelen.
Lageret fungerede med gammeldags pluksedler, hvor alle produkter var placeret i nummerorden og de brugte stadig gule post-its som lokationsnumre, så de kunne finde rundt mellem de 50.000 forskellige produkter.
Varerne ankom tit i en container, der indeholdt 600-800 kasser. Medarbejderne printede så en A4-seddel med varenumrene på, fandt frem til en kasse med samme varenummer, åbnede for at tjekke, at indholdet matchede varenummeret, og satte så et sort kryds på pakken, så de vidste, at den var tjekket.
Det tog typisk en halv til en hel dag at kontrollere sådan en container.
Kasserne blev derefter placeret på store hylder, hvor der ofte lå flere kasser på hver placering. Skulle de plukke noget, der lå på en af de høje placeringer, så måtte de ofte kigge på mange kasser for at finde den, der indeholdt det rigtige.
De kunne heller ikke se, hvad der var ankommet hvornår. I andre brancher er det måske ligegyldigt, men Iron Fortress har varer, der kan ruste og mugne, og derfor har datoen betydning.
Desuden kan nye varer have en lille designmæssig forandring, der adskiller dem fra tidligere produkter.
Fra blyant til håndscanner
Det lå derfor i kortene, at der var behov for at digitalisere og modernisere deres lagerstyring.
Pluksedlerne blev udskiftet med moderne håndscannere og lageret fik stregkoder og access points med direkte adgang til lagersystemet.
I stedet for selv at skulle huske tusindvis af placeringer, har medarbejderen nu pluklisten direkte i håndscanneren, som også viser dem den hurtigste rute rundt til de forskellige produkter.
Efterhånden som varerne bliver samlet til ordrer, opdateres lagersystemet automatisk, så der hele tiden er fuldstændigt overblik over lagerbeholdning og ordreudgang.
Det har gjort, at Iron Fortress er blevet 50% hurtigere til at håndtere ordrer, og at de nu kun behøver to mand på lageret, hvor de før var tre.
Løsningen har samtidig frigjort tid til at andre opgaver og til at videreudvikle, hvordan lageret bedst kan håndtere og bidrage til den gode kundeoplevelse.
Lager- og håndscanningsløsningen er udviklet og leveret af ADDvision og BB Data.