Det ser skidt ud for danske it-virksomheder. 56,3% af dem oplever færre ordre fra erhvervslivet pga. coronakrisen, mens 30,1% oplever færre ordre fra de offentlige og 14,6% oplever færre ordre fra private forbrugere.
Samtidig melder hver 3. it-virksomhed (30,9%), at de ikke har likviditet til at fortsætte i mere end seks måneder. Det viser nye tal fra IT-Branchen.
Du kan læse hele analysen her.
”Vi får endnu engang sat en tyk streg under, hvor alvorlig krisen i erhvervslivet rent faktisk er. Omsætningen er på ganske få uger styrtdykket og med begrænsede midler på kistebunden, står vi med en potentiel konkursbølge, der rammer Danmark lige om lidt,” udtaler Natasha Friis Saxberg, adm. direktør i IT-Branchen.
25,5% af virksomhederne har da også allerede justeret på personalesiden – enten gennem opsigelser eller ved at få medarbejderne til at gå ned i løn.
IT-Branchen har tidligere kunne fortælle, at flere virksomheder er begyndt at udsætte betalingerne. En udvikling der især med ovenstående tal for øje, bekymrer IT-Branchen.
”Regningerne skal betales, også selvom det gør ondt. Og her er det vigtigt, at de store og stærke virksomheder samt det offentlige viser ansvar og går forrest i stedet for at presse leverandørerne på prisen,” fortæller Natasha Friis Saxberg.
Lyspunkter i en mørk tid
Heldigvis er det ikke alle, der oplever krisen på samme måde. Mens 49,0% oplever et fald i omsætningen, oplever 29,6% af de danske it-virksomheder faktisk, at omsætningen er steget under coronakrisen.
”Efterspørgslen efter digitale samarbejdsværktøjer og forretningsløsninger samt hardware, der kan bruges, mens man arbejder adskilt fra hinanden, har fået et boost under coronakrisen. Men skal vi for alvor sikre os mod den næste krise, er der behov for mere strategiske investeringer i både erhvervslivet og i det offentlige,” siger Natasha Friis Saxberg.
It-branchen investerer i fremtiden
Netop de strategiske investeringer i bl.a. nye produkter og løsninger, er noget flere it-leverandører har fokus på. 35,1% har øget salgsindsatsen under coronakrisen, mens 25,5% har investeret i nye forretningsområder eller produkter for at øge omsætningen.
”Vi er en af de første brancher, der typisk bliver ramt, da kunderne hurtigt stopper med at investere i teknologi og udvikling, når krisen kradser. Heldigvis er vi også en af de brancher, der er hurtigst til at omstille os, og derfor ser vi allerede nu flere it-virksomheder sadle om og tilpasse sig den nye virkelighed,” slutter Natasha Friis Saxberg.