It-vagtordning for 1,4 mia. tomme flasker om året

Når millioner af dåser og flasker hver eneste dag bliver afleveret rundt om i Danmark, kan det lyde som en rent manuel proces at få sendt dem afsted til genanvendelse. Men det er i høj grad også en digitaliseret proces, der skal overvåges og supporteres 24/7.

Uanset om der er tale om de automatiske flaskeautomater, chaufførernes terminaler eller de mange interne it-systemer, er der nemlig tale om it-løsninger, der skal fungere døgnet rundt. Og det stiller krav til Dansk Retursystems it-overvågning og beredskab. 

Med over 15.000 tilmeldte butikker, kontorer og restauranter skal der nemlig hentes tomme emballager fra mere end 900 steder i landet hver eneste dag.  

En opgave der i høj grad er en automatiseret logistikopgave, så man sikrer, at pantfabrikkerne fødes med brugt emballage året rundt. 

Udover de automatiske og internetopkoblede returautomater og chaufførernes terminaler, har Dansk Retursystem også omkring 100 it-systemer, der hele tiden skal tale sammen og sikre produktionsflowet fra start til slut. 

En forsikring mod problemer 

Det koster mange ressourcer og penge selv at styre og bemande en it-vagtordning 24/7, og derfor valgte Dansk Retursystem at outsource dette til en it-leverandør – selvom virksomheden har en velfungerende it-afdeling. 

I første omgang var det en simpel vagtordning, hvor medarbejderne i Dansk Retursystem kunne kontakte en it-vagt, hvis der lød en alarm fra en af systemerne. 

Hurtigt viste det sig, at den outsourcede løsning var en så god ide, at samarbejdet blev udvidet ganske betragteligt. 

”Jeg kan ikke være andet end imponeret over afdelingens og leverandørens evne til i fællesskab at overvinde enhver form for hændelser, der kan opstå i vores unikke og komplicerede it-landskab. Med leverandørens support, kan vi bedre levere de ønsker og krav, der er til vores digitaliseringsrejse, og det kommer både vores kunder og medarbejdere til gode,” udtaler Michael Viehweg, IT-Manager i Dansk Retursystem. 

I dag bruges leverandøren af it-vagtordningen også til opmanding i it-afdelingen under f.eks. ferier eller barsel, ligesom den eksterne leverandør deltager i den daglige helpdesk (Hybrid ServiceDesk) og rent fysisk nu sidder ude hos Dansk Retursystem. 

Medarbejderne bruger i dag leverandøren som en ekstra it-afdeling, hvor de kan ringe ind med alle slags it-problemer – uanset om det drejer sig om en terminal, der ikke virker, et system der slår knuder eller blot et glemt password. 

Der er rigtigt mange brancher, der i dag er afhængige af, at deres it fungerer døgnet rundt. Men virksomheden finder desværre først ud af overvågnings- og supportbehovet, når alarmen er gået. Og det er en skam, for det behøver ikke at nå at gå galt, før man reagerer.  

Identificer behovet 

Da Dansk Retursystem skulle i gang, valgte de at afholde en længere workshop med deltagelse af både leverandøren, medarbejdere og teknikere.  

Her satte man sig i fællesskab ind i de forskellige applikationer, systemer og arbejdsprocesser, der skulle understøttes, og fik udarbejdet en plan for overvågningen og supporten. 

Efter workshopdagene var der også en god fælles forståelse for udfordringerne og prioriteterne, hvilket gjorde det lettere ”bare” at gå i gang. 

Det er ITAGIL der leverer it-vagtordningen for Dansk Retursystem

Besøg vores case-univers og få inspiration til dit digitaliseringsarbejde