Det begyndte for alvor i sommeren 2017, da Dennis Juul Poulsen, Rene Giese og Daniel Laursen gik sammen om at bygge Valuer.ai, der er en digital platform baseret på AI-teknologi, der søger at matche innovative startups med veletablerede virksomheder og investorer.

”I sin tid startede jeg min egen startup, som senere hen blev solgt til et amerikansk firma, hvor jeg var med til at samle de to selskaber. I takt med integrationen gik det for alvor op for mig, hvor forskellige store og små virksomheder er fra hinanden, men også hvordan de kan sammen kan skabe synergi. Så da Daniel fortalte mig, at han havde en ide om at lave en platform, der kunne matche startups med store virksomheder, var jeg simpelthen nød til at være med,” siger Dennis Juul Poulsen, CEO i Valuer.ai.

Daniel havde lejet et kontor på hele 2,5 kvadratmeter i Spinderihallerne i Vejle, hvor der lige akkurat var plads til et skrivebord, de kunne dele. Rene startede samtidig fra base i København, og blot nogle måneder efter fik de lukket deres første store aftale med Grundfos.

Siden hen har Valuar.ai fået flere store danske virksomheder som kunder. Bl.a. Ørsted, ISS, Salling Group, men også store udenlandske kunder – heriblandt BMW og Siemens.

”Ved at basere vores platform på en SaaS-baseret subscription-løsning har vi fra dag ét hurtigt kunne generere ressourcer til at facilitere vores fremtidige vækst. Det har gjort, at vi har et mere konstant flow af ressourcer ind i vores virksomhed sammenlignet med andre kontingent-baserede løsninger. På samme tid skalerede vi Valuer.ai ved at hyre en masse praktikanter og studentermedhjælpere, som, med deres energi og innovative tankegang, har været med til at skabe vores succes,” siger Dennis.

Forskelligheder kan skabe synergier

Tanken omkring Valuer.ai er baseret på, at vi i dag oplever en enorm digital transformation verden over, og for at virksomheder kan følge med denne transformation og sikre fremtidig vækst, er de nødt til at tilpasse sig markedet og være agile. Noget ikke alle virksomheder har lige nemt ved.

I takt med den digitale transformation opstår der også mange nye innovative startups, som ofte er skabt på digitale teknologier og nye forretningsmodeller, og ofte er de mindre virksomheder også hurtigere til at fange trends og tilpasse sig markedet. Men rejsen som startup er slet ikke nem, og det siges at kun 5-10% af alle startups overlever.

Valuer.ai søger netop at matche disse to udfordringer for at skabe værdi for begge parter.

”Ved at matche de små innovative start-ups, som ofte ikke har den største ressourcebase, med de større veletablerede virksomheder, der har flere ressourcer, men som ofte mangler fleksibilitet og nye måder at gøre tingene på, kan virksomhederne i samarbejde skabe en win-win situation. Den veletablerede virksomhed får en god indsprøjtning nyskabelse, mens startup-virksomheden bliver hjulpet godt på vej,” siger Dennis.

Fra enkeltmandsvirksomhed til global vækstkomet

Man kan altså ikke komme udenom, at Valuer.ai har formået at skabe en virksomhed baseret på en rigtig god ide, som der er stor efterspørgsel på i erhvervslivet. Og der behøves knap nogle beviser, for deres væksthistorie taler helt for sig selv.

Det, der startede som en god ide mellem tre bekendte i 2017, har resulteret i, at Valuer.ai i dag har mere end 3000 scouts verden over, har ansat mere end 70 personer og omsætter for millioner. Og deres gode ide gjorde da også, at de i september 2018 formåede at vinde titlen som ”Best Newcomer”.

Hvis du vil høre mere om Valuer.ai’s spændende rejse og få et ordentligt skud inspiration, så er du heldig, for Dennis Juul Poulsen kommer nemlig og holder oplæg til IT-Branchens årsmøde den 28. marts på Børsen, hvor der allerede er over 200 tilmeldte. Tilmeld dig årsmødet og deltag i en aften med massere spændende præsentationer og debatter.