Der var engang hvor de fleste digitale svindelnumre foregik ved at man blev kontaktet via SMS eller telefonopkald, hvor personen på gebrokkent engelsk, prøvede at lokke personlige oplysninger ud af en, eller ville installere antivirus på ens computer.
I dag er de digitale fupmagere dog blevet langt mere avancerede i deres fremgangsmåder.
Mange af de henvendelser danskerne modtager i dag, er skrevet på perfekt dansk, og mange af telefonopkaldene kommer også fra dansktalende personer, der repræsenterer velkendte danske virksomheder eller myndigheder.
”De digitale fupmagere er langt mere snedige i dag end tidligere, og vi skal forberede os på, at henvendelserne kommer til at se endnu mere troværdige ud i fremtiden. Det er derfor yderst vigtigt, at danskerne har kompetencerne til at kunne gennemskue hvornår noget er fup eller ej,” udtaler Bjarke Alling, formand for IT-Branchens udvalg for it-sikkerhed.
Stadig flere danskere bliver udsat for digital kriminalitet
En befolkningsundersøgelse foretaget i samarbejde med Dansk Erhverv viser, at 30% af danskerne, svarende til 1,7 mio. borgere, har modtaget falske opkald og henvendelser.
Den digitale kriminalitet er et voksende problem i Danmark – både i forhold til antallet af ramte danskere, men også i forhold til de beløb, det lykkedes at franarre dem.
På blot de tre første kvartaler af 2019 lykkedes det de digitale fupmagere at frarøve danskerne for 24 mio. kr. Det er en stigning på mere end 10 mio. kr., hvis man sammenligner med tallene for 2018.
Det er også den oplevelse, man har hos Forbrugerrådet Tænk, som hver dag modtager henvendelser fra bekymrede borgere, der har været udsat for falske henvendelser.
”IT-kriminalitet er i dag blevet langt sværere at gennemskue, og det kan være utrolig svært at konkludere om det er fup eller ej. Mange falske henvendelser ligner i dag formelle beskeder fra myndigheder eller virksomheder, og det kommer derfor ikke som en overraskelse, at mange borgere falder i fælden,” udtaler Ulla Malling, projektchef hos Forbrugerrådet Tænk.
Sådan undgår du at gå i fælden
Selvom de fleste danskere vil betegne sig selv som digitalt kyndige, er der stadig stor risiko for, at man som borger, på et eller andet tidspunkt, vil blive udsat for digital kriminalitet.
For at advare danskerne om digital kriminalitet samt informere om, hvordan man som borger skal forholde sig til digitale svindlere, har IT-branchen i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk, udarbejdet en række guidelines, som er gode at have i mente, når man som borger agerer digitalt.
- Udlever aldrig brugernavne, adgangskoder, pasnummer, kreditkortnummer eller andre private informationer via telefon eller SMS.
- Installér aldrig apps eller andre programmer som en fremmed beder dig om at downloade, uanset om det er via SMS, e-mail eller telefonisk.
- Afvis ethvert argument om at det haster, er vigtigt eller nødvendigt. Hvis det haster så meget som afsender giver udtryk for, ville de ringe til dig.
- Brug altid de officielle kanaler som Netbank, e-boks, telefon via hovednummer eller personligt fremmøde til retursvar.
- Hvis du modtager en SMS eller mail med et tilknyttet telefonnummer, anbefales det, at man slår virksomhedens telefonnummer op via deres officielle hjemmeside, da telefonnumrene ofte ikke vil stemme overens, hvis det er et fupnummer.
Derudover har Forbrugerrådet udarbejdet appen ”Mit digitale selvforsvar”, der skal hjælpe forbrugerne på vej til en tryggere digital hverdag. Appen giver gode råd og vejledning til digital sikkerhed i hverdagen, hvad man skal gøre hvis uheldet er ude, samt holder dig opdateret omkring digital svindel løbende.