AI er en af de hotte teknologier, som der er store forventninger til. Men hvad er hype og hvad er realiteter? Hvordan ser det ud med de reelle resultater? Det tager vi fat om på dette års Lederdøgn, der handler om hvordan vi anvender AI i Praksis i 2018.
Her kan du bl.a. møde ansvarlig for udvikling af Jyske Banks digitalisering, bankdirektør Peter Schleidt, der vil fortælle om igangværende initiativer og muligheder med AI, og om hvordan selv bankens kerneforretning, rådgivningen, i dag er baseret på AI.
Derudover løfter han sløret for, hvordan Machine-learning og kunstig intelligens bliver en naturlig forlængelse af en kundeinteraktion, og hvordan det fremover kommer til at fylde mere og mere på agendaen i den finansielle sektor.
En bank, der slår sig op på at være en rådgivningsbank, kommer f.eks. ikke uden om Machine-Learning, når det handler om at understøtte relationen imellem bank og kunde.
“Kundernes forventninger til en banks funktionalitet og rådgivning bliver højere og højere, derfor kræves der også mere af vores systemer, for at vores kunder får en optimal service. Her er kunstig intelligens den fremtidige tilgang,” udtaler Peter Schleidt.
Investeringsrådgivning er for en bank en af de mest komplekse ydelser, og her har bankerne gennem alle tider konkurreret om at have de skarpeste hjerner til at yde den bedste kundebetjening. Men for Jyske Bank vil denne ydelse snart være baseret på en digital investeringsrådgiver, Jyske Munnypot, som er udviklet i samarbejde med en britisk startup.
Ved brug af Machine-learning giver denne løsning kvalificeret rådgivning til private kunder, der dermed får en let tilgængelig og hurtig tilgang til at investere.
Fremover er A.I. førsteprioritet
Men Jyske Munnypot er langt fra det eneste initiativ på AI-fronten, og for banken er en fremtidig satsning på kunstig intelligens altafgørende.
Banken bruger årligt over en mia. kr. på it. Et beløb som ifølge Peter Schleidt i stadigvæk større grad vil blive brugt på udvikling af løsninger med AI.
”Med de ting AI muliggør, specielt i kundeforholdet, er der ingen tvivl om at kunstig intelligens er det nye konkurrenceparameter i den finansielle verden. Derfor er AI for os førsteprioritet og vil også være det langt ude i fremtiden,” slutter Peter Schleidt.