“Fra kode til forretningsværdi”
Mød Tanja: seniorkonsulent, løsningsarkitekt og knalddygtig udvikler. Når teknologi og forretning skal mødes, spiller hun en afgørende rolle. Tanja ser nemlig både koden og det store billede.
Hvad arbejder du med i virksomheden i dag, og hvilken forskel føler du, at du bidrager med?
Som løsningsarkitekt er det Tanjas rolle at ”se koden oppefra”. Hun kombinerer teknologforståelse og kodning med rådgivning og forretningsindsigt. Målet er at udvikle kundernes digitale løsninger sikkert og effektivt – men samtidig have det teknologiske overblik gennem hele udviklingsfasen.
”Min rolle som løsningsarkitekt minder egentlig meget om bygningsarkitektens. Vi sikrer begge to, at der er en sammenhæng i vores projekter, så de mange forskellige fagligheder kan arbejde sammen. Og at den endelige løsning lever op til kundens behov og forventninger.”
Hvorfor synes du, det er spændende at arbejde i IT-branchen?
For Tanja ligger fascinationen i at skabe konkrete resultater:
„Det er sjovt at lave noget håndgribeligt, som bliver brugt ude i samfundet. Og så er det ekstra sjovt, når jeg kan se, at det løfter kundernes forretning. Jeg er også fascineret af, hvordan programmering er en verden for sig selv. Når du kan et kodesprog, så deler du et sprog med andre udviklere i hele verden. Det er ret specielt.‟
Hvordan kom du ind i IT-branchen?
Tanja første karrieredrøm var inden for marketing, og hun startede ud med en bachelor i erhvervsøkonomi på Syddansk Universitet. Men hun savnede noget, og så tog hun tog sin kandidat i Operations Management. Den åbenbarede en ny verden.
„På min kandidat lærte jeg, hvordan man implementerer algoritmer og procesoptimerer, og så var jeg solgt. Jeg begyndte at lære at kode, og samtidig havde jeg jo forretningsforståelsen fra min bachelor. Og det er netop min forståelse for forretning og teknologi, som er vigtigt for en løsningsarkitekt.‟
Har du et godt råd til andre, der også skal få tekniske krav og forretningsmæssige behov til at gå op i en højere enhed?
„Bliv ved med at være nysgerrig – både i forhold til teknologien og menneskene omkring dig. Stil spørgsmål, lyt og vær åben. Det er sådan, du bliver klogere og kan træffe de rigtige beslutninger. Ærlighed og åbenhed betaler sig i længden – kunder vælger folk, de stoler på.„
