Min vej til it: Carina Qvist Fabrin, WorkPoint

Fra medier til IT – men altid marketing 

…Selvom det ikke startede sådan. Da Carina Qvist Fabrin var 15 år gammel, var hun overbevist om, at hun ville være plastikkirurg, og selvom det tydeligvis ikke skete, er hun meget glad for den karriere, hun har valgt, som førte hende til at arbejde i IT-branchen. 

Bygger bro mellem teknologi og mennesker – gennem indhold og kommunikation 

Som Marketing Manager består mine dage og uger af en bred vifte af opgaver fra kampagneudvikling, content skabelse til forskellige kanaler såsom sociale medier, nyhedsbreve, web og mere, samarbejde med tekstforfattere, intern og ekstern kommunikation, til at lede vores EGC-program, EA-program og meget mere – alt sammen med det primære mål at generere leads. 

På den anden side er en stor del af mit job at forsimple sproget omkring komplekse softwareløsninger til noget, der er let forståeligt for potentielle kunder, vores partnere og andre. Jeg ser det som en af mine vigtigste opgaver at sikre, at vores content og kommunikation afspejler den virkelige værdi, vores løsninger skaber – den faktiske forskel, kunderne oplever – ikke kun smarte features og andre tekniske funktioner. 

Jeg kan godt lide at forestille mig mit job som at bygge bro mellem forretning, ”tech snak” og mennesker – gennem marketing, indhold og kommunikation. 

Set igennem en større linse er jeg glad for at kunne repræsentere ikke kun „kvinder i tech‟, men også det faktum, at kodning og en teknisk baggrund ikke er den eneste måde at arbejde i IT på, og bestemt ikke længere en nødvendighed.

Motiveret af læring og vækst i IT-branchen

For mig er det spændende at arbejde i IT, fordi det er en af de mest dynamiske og hurtigst-udviklende industrier. Den udvikler sig hele tiden, og der sker altid nye ting. Hos WorkPoint arbejder vi med et ”growth mindset‟, hvilket betyder, at vi ikke kun har lov til, men opfordres til at prøve og teste nye ting løbende – når vi finder noget, der virker, gør vi mere af det, og hvis ikke, har vi i det mindste lært noget nyt. Personligt finder jeg det meget motiverende, da jeg kan lide at lære og tilegne mig nye færdigheder løbende. 

Jeg er også en person, der kan lide udfordringer, og jeg tror, der er en reel udfordring i at ændre fortællingen omkring IT, fordi IT handler ikke kun om software og features, det handler om mennesker – dem, der skal bruge det. Det er dem, vi skaber IT for, så selvfølgelig skal fortællingen fokusere på dem, deres behov, udfordringer og ønsker.

Det uplanlagte men perfekte karriere match

Min vej ind i IT-branchen var ikke noget, jeg nødvendigvis planlagde i begyndelsen af min karriere – jeg har studeret Global Marketing Management og Psykologi – selvom forskellige aspekter af „tech‟ altid har været en fast del af mine forskellige roller i marketing, fra arbejde med tech partnere og evaluering af MarTech, til softwareleverandører, samt arbejde med EdTech i robotindustrien, før jeg kom til WorkPoint, et SaaS firma. 

Når det sagt er jeg taknemmelig for den vej og karriere, jeg har valgt – eller måske valgte den mig – fordi jeg virkelig nyder at arbejde i IT-branchen, og jeg tror på, at de færdigheder, der kræves for at arbejde i denne branche, har udviklet sig langt ud over kodning, ingeniørarbejde og så videre. En række „hårde og bløde‟ kompetencer er essentielle for enhver IT-organisation for at lykkes, og med den hurtige vækst i denne branche er der mange muligheder for alle, der gerne vil prøve at arbejde i IT. Jeg håber at se mange flere kvinder i denne branche i de kommende år.

ENGLISH

From media to IT – but always Marketing 

…Though it didn’t start out like that. When Carina Qvist Fabrin was 15, she was convinced that she wanted to be a plastic surgeon, and while that obviously didn’t happen, she is very happy about the career she has chosen, which led her to work in the IT industry. 

Bridging the gap between tech and humans – through content and communication

As a Marketing Manager, my days and weeks consist of a wide variety of tasks from campaign development, content creation for different channels such as social media, newsletters, web and more, copywriter collaborations, internal and external communication, to running our EGC Program, EA Program, and much more – everything with the primary aim of generating leads. 

Though on the other hand, a major part of my job is to simplify the language around complex software solutions into something that’s easily understandable for potential customers, our partners, and others. I see it as one of my most important tasks to ensure our content and communication reflects the real-life value our solutions create – the actual difference customers experience – not just cool features and other technicalities. 

I like to envision my job as bridging the gap between the business, tech talk and humans – through marketing, content, and communication.

Looking through a bigger lens, I’m happy to represent not only “women in tech”, but also the fact that coding skills and a technical background is not the only way to work in IT, and definitely not a necessity.

Motivated by learning and growth in the fast-paced IT industry

For me, working in IT is exciting because it’s one of the most dynamic and fast-paced industries. It’s always evolving and there’s always things happening. At WorkPoint, we work with a “growth mindset” meaning we’re not only allowed to but encouraged to try and test out new things on a continuous basis – when we find something that works, we do more of it, and if not, at least we’ve learnt something. Personally, I find that very motivating, as I like to learn and add new things to my skillset continuously. 

I’m also someone who likes challenges, and I believe there is a challenge in changing the narrative around IT because, IT is not just about software and features, it’s about humans – the ones who’ll use it. They are the ones we create IT for so of course the narrative should focus on them, their needs, challenges, and wants. 

The unplanned but perfect career fit

My journey into the IT industry wasn’t something I necessarily planned for at the beginning of my career – I’ve studied Global Marketing Management and Psychology – though different aspects of “tech” have always been prevalent in my marketing roles, from working with tech partners and evaluating MarTech, to software suppliers, as well as working with EdTech in the robotics industry before joining WorkPoint, a SaaS company. 

With that said, I am grateful for the path and career I’ve chosen – or maybe it chose me – because I truly enjoy working in the IT industry, and I believe the skillset required to work in this industry has developed far beyond coding, engineering, and so on. A multitude of “hard and soft” competencies are required for any IT organization to succeed, and with the rapid growth of this industry there are great opportunities for anyone who’d like to give IT a try. I hope to see a lot more women in this industry in the coming years.