Teknologi vil skabe nye økosystemer på tværs af brancher

Det spår landechefen for Tata Consultancy Services Danmark, der her giver sine bud på, hvilke digitale trends der vil forme fremtidens erhvervsliv.

Tech oekosystem

Selvom den globale it-industri næppe er mere end 30-40 år gammel, er der allerede mange teknologier, som er kommet for at blive, mens andre for længst er historie.  

Hvad der dog, er fælles for teknologi og digitalisering generelt, er, at det har været med til at skabe både skabe nye markeder, nye virksomheder og nye arbejdsformer.  

”I dag er it ikke noget som kun vedrører it-afdelingen i ens virksomhed, for teknologi og it er en del af stort set alle processer i virksomheder og værdikæder i dag, uanset om vi så snakker om produktudvikling, oplæring, produktion, distribution mm.,” fortæller Ruchikar Dalela, der er dansk Country Manager hos Tata Consultancy Services (TCS). 

Automatisering ændrer erhvervslivet  

De første, der bragte snakken om automatisering på banen, var bilproducenten Ford, der som de første i verden begyndte at implementere automatisk produktionsudstyr for at øge effektiviteten. 

Siden da er automatisering i den grad buldret frem, og i dag er det blevet en integreret del af stort set alle industrier på globalt plan. 

”Stort set alle industrier arbejder i dag med at automatisere og optimere deres forretningsgange på en eller anden måde. Uanset om det så er produktions-, medie-, bankindustrien mm., så bruger de stort set alle sammen automatisering af deres processer til at gøre ting mere strømlinet, så de være mere agile og tilpasse sig markedet og konkurrencen, hurtigere,” fortæller Ruchikar. 

Teknologi skaber nye forretningsmuligheder  

Nye teknologier samt digitaliseringen af både transport og kommunikation har historisk set været med til at skabe det globaliserede marked, som vi alle i dag er en del af – og det har også gjort, at virksomheder, store som små, i dag har samme muligheder for at trænge ind på nye marker. 

”Digitalisering har medført, at alle virksomheder i dag har lige adgang til det globale marked, og det gør, at virksomheder ikke længere behøver at internationalisere trinvist, som førhen har været kutyme, men i dag kan fokusere på at trænge ind på de markeder, hvor der reelt set er efterspørgsel efter deres produkter,” fortæller Ruchikar. 

Med nye teknologier opstår der ikke blot nye muligheder, for at virksomheder kan gå globalt via nye metoder, men der opstår også en mulighed for, at virksomheder kan arbejde sammen på tværs af forretningsområder. 

”Flere og flere virksomheder tager i dag udgangspunkt i, at kunden skal have en god oplevelse, og det har gjort, at rigtig mange virksomheder er begyndt at arbejde sammen på tværs af forretningsområder for at skabe en mere integreret og strømlinet oplevelse for kunden,” siger Ruchikar og slutter. 

”Udviklingen af disse nye økosystemer er med til at skabe en hel ny måde at gøre forretning på og interagere med ens kunder på, og det er helt sikkert noget, der vil vinde endnu mere frem inden for den nærmeste fremtid.” 

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS):
TCS er en del af Indiens største industrikonglomerat Tata Group og beskæftiger globalt 450.000 medarbejdere i 46 lande. Virksomheden omsatte for 20,9 milliarder dollars i regnskabsperioden, der sluttede den 31. marts, 2019 og er noteret på både BSE (tidligere Bombay Stock Exchange) og NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS blev etableret i Norden i 1991 og har i øjeblikket ca. 14.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark.