Ifølge Dansk Journalistforbund er antallet af journalister hos privatfinansierede medier faldet med 29,1% på bare otte år. På trods af det, er antallet af pressemeddelelser, der dagligt vælter ind i deres indbakke, på ingen måde faldet.
Når de selv samme journalister så også skal dække langt flere fagområder end tidligere, bliver det hurtigt en nærmest umulig opgave at trænge igennem, og drømmen, om at ens historie ender som den ellers fortjente forsidehistorie, kan virke uendelig langt væk.
Men det kan stadig betale sig at fokusere på de traditionelle medier, eller det som mange kalder for earned media.
83% af forbrugerne har ifølge analysevirksomheden Nielsen stadig mest tillid til disse medier, og derfor betyder det noget, at ens historie dukker op netop der.
Spørgsmålet er bare, hvordan man kommer igennem nåleøjet?
Datadreven PR er fremtiden
Ligesom med stort set alle andre virksomheder, er medievirksomhederne i dag utroligt datadrevne, og journalisterne holder da også nøje øje med, hvilke historier der giver flest klik, likes/delinger og kommentarer.
Tiden, hvor ”den gode ide” eller trial & error-tilgangen var en mulig strategi, er derfor endegyldigt forbi.
Skal du trænge igennem, er det vigtigt, at din pr-strategi er datadreven, så du rammerne journalisterne præcis med en historie, som de også ved virker overfor deres læsere.
Nu handler det om at indsamle og analysere de rigtige data, så du kan udarbejde en effektiv og proaktivt pr-plan, der virker. Og heldigvis findes de nødvendige data derude. Så det er ikke en helt umulig opgave.
En evige vinder: Den gode historie
Uanset hvor mange data man indsamler, ender man dog ikke frivilligt på forsiden, med mindre man reelt har en god historie at fortælle.
De klassiske værktøjer som nyhedstrekanten, nyhedskriterier og historiefisken er da også stadig vigtige, når man skal sælge sin historie overfor en journalist.
Personlige relationer skal dyrkes
I en travl hverdag vil journalister, ligesom alle andre mennesker, typisk bruge deres personlige netværk, når de skal finde citatpersoner, eksperter eller cases til deres historier.
Det er derfor vigtigt, at man har og dyrker de personlige relationer til de helt rigtige journalister i de forskellige medier.
Det er naturligvis ikke en garanti mod eventuelle dårlige historier, men det sikrer, at du bliver hørt – og på den måde kommer foran i køen, når journalisterne skal vælge dagens forsidehistorie.
Vil du gerne på forsiden?
IT-Branchen holder løbende arrangementer i samarbejde med Infomedia. Her vil du få indsigt i det danske medielandskab, journalisternes arbejdsmetoder og de nye målemetoder. Og man vil i små workshops også få mulighed for at arbejde og finpudse sin helt egen historie, så den er klar til at komme i medierne.
Derudover er du altid velkommen til at kontakte kommunikationschef i IT-Branchen, Rune Fick Hansen, på 27 83 90 38 / rfh@itb.dk for at få sparring og råd vedr. presseaktiviteter.