Sådan arbejder du med diversitet

Med mere forskellighed i virksomheden følger også en højere grad af innovation og i sidste ende en bedre bundlinje, fordi alle kompetencer kommer i spil og den samlede talentmasse udnyttes bedre.

Sådan arbejder du med diversitet

Virksomheder med større diversitet på kontorerne har 35% større sandsynlighed for at have en bedre bundlinje end gennemsnittet for deres branche. Derudover er diversitet med til styrke virksomhedens image og mulighed for at tiltrække talent.

Internt i virksomhederne viser analyser, at teams, der inkluderer forskellige typer, køn og fagligheder, tager bedre forretningsbeslutninger 87% af gangene i forhold til gennemsnittet ligesom deres forretningsresultater er 60% bedre end gennemsnittet.

Så det giver god mening at arbejde med at styrke forskelligheden på arbejdspladsen.

Fix the Destination

En af de virksomheder, der arbejder aktivt med diversitet, er Unity, som med over 2.500 medarbejdere udvikler verdens førende til udvikling af computerspil og visuelle oplevelser.

Med 30 kontorer fordelt over hele verden oplever de, at talentmassen egentligt er distribueret ret ligeligt. Det er mulighederne bare ikke.

Hvis man er i en virksomhed, uden den store diversitet, skal man derfor aktivt arbejde med at gøre det attraktivt for forskellige typer at søge job hos en – eller det de kalder Fix the Destination.

Det handler altså først og fremmest om at skabe en inkluderende kultur hvor der er plads til alle. Dette øger både muligheden for at tiltrække fra en bredere gruppe men i sidste ende kan gode organisationer også inspirere minoriteter og kvinder til at søge ind på STEM uddannelserne.

”Udfordringen er, at vi både i Danmark og i it-branchen er meget homogene, og derfor kan have svært ved umiddelbart at se nytten ved at arbejde med diversitet. Så det handler ofte også om, at man skal ændre et mindset i virksomheden, når man vil arbejde med diversitet,” udtaler Anders Peter Kierby Johansen, der er Global R&D HR Director hos Unity.

Diversitet kan blive kamp om markedsandele

Laust Jørgensen, der er adm. direktør i Peytz og Co, advarer dog om, at kampen for at tiltrække f.eks. flere kvinder, ikke bliver en kamp om markedsandele.

”Der er ikke så mange kvinder i it lige nu. Så hvis vi alle sammen stiller mål om f.eks. at være 50% kvinder, så bliver det her bare en kamp om markedsandele, hvilket jo ikke flytter så meget. Derfor handler diversitet også om at få flere kvinder til at vælge it som karriere og at få dem ind på it-uddannelserne, så udbuddet bliver større,” siger Laust Jørgensen.

Derudover opfordrer Laust Jørgensen til, at man tænker diversitet langt bredere end blot køn. Som han ser det, handler diversitet også om at omfavne forskellige fagligheder og ikke blot hylde dem, der lige får landet den næste store ordre.

Gode råd til diversitet

På baggrund af bl.a. Unitys og Peytz indlæg på eventet ”Sådan arbejder du med diversitet i din virksomhed” satte en række af IT-Branchens medlemsvirksomheder sig ned, og delte gode som dårlige erfaringer fra deres arbejde med diversitet.

Arbejdet fra den workshop gav nogle spændende resultater, og snart offentliggør vi med afsæt heri en række gode råd til og konkrete eksempler på, hvordan du i din virksomhed kan arbejde med diversitet og inklusion.

Hvis du vil vide mere om, hvad IT-Branchen gør for at få flere kvinder til at interessere sig for it og teknologi, så kan du altid tage fat i Mette Lundberg.