Digitalisering hæver bundlinjen hos SMV’er

Både bundlinje og jobtilfredshed får et positivt løft i de virksomheder, som har fået hjælp til at digitalisere deres forretning. Det viser tal fra SMV:Digitals seneste årsrapport.

Digitalisering hæver bundlinjen hos SMV’er

Det er ingen hemmelighed, at især små virksomheder halter bagefter på digitaliseringsfronten. 47% af de danske virksomheder har ifølge Eurostat en lav eller meget lav digitaliseringsgrad.

En ærgerlig virkelighed da man ellers for nogle år siden påviste, at de mest digitale virksomheder i Danmark har over 20% højere arbejdsproduktivitet end de mindst digitale virksomheder. En produktivitet der svarer til, at hver medarbejder i virksomheder med høj digitalisering årligt bidrager med 135.000 kr. mere i værditilvækst end medarbejdere i lavt digitaliserede virksomheder.

”Vi har alt for mange danske virksomheder, der i mange år har trukket i håndbremsen og ikke fået digitaliseret deres forretning. Det har været med til at hæmme deres vækst og konkurrenceevne, hvilket er unødvendigt, da der rent faktisk er mange muligheder for at få hjælp til rådgivning og til at investere i ny teknologi,” siger Anette Vainer, landechef for Fortinet, medlem af IT-Branchens NewTech-udvalg samt medlem af SMV:Boardet.

Digitaliseringen booster SMV’erne

Et af de steder, hvor mindre virksomheder kan få hjælpe til at digitalisere deres forretning, er SMV:Digital, hvor mere end 3.500 virksomheder har fået hjælp siden programmets start i 2018.

Nu viser nye tal fra SMV:Digital, at virksomhederne har stor gavn af at styrke deres brug af nye teknologier og it-løsninger.

I deres netop udgivne årsrapport kan man bl.a. læse, at 85% af de virksomheder, der har fået støtte til at digitalisere deres forretning, allerede et år efter kan mærke, at projektet har styrket deres omsætning.

Samtidig har digitaliseringen øget jobtilfredsheden i virksomheden og styrket de digitale kompetencer, så virksomheden samlet set står stærkere.

”Rigtigt mange virksomheder ved ikke, hvor de skal starte, eller hvad de skal prioritere. Men når de efter lidt rådgivning og hjælp først får sluppet håndbremsen, så begynder tingene at rulle. For gevinsterne viser sig jo ofte lynhurtigt,” udtaler Anette Vainer.

93% af SMV’erne siger da også, at de efter deres første digitaliseringsprojekt enten har eller planlægger yderligere investeringer i nye teknologier.

Her kan du læse hele årsrapporten 2022 fra SMV:Digital.

Vigtigt at arbejdet fortsætter

Vi har stadig en kæmpe opgave med at få mange flere danske virksomheder med på den digitale vogn. Regeringen har senest med deres nye digitaliseringsstrategi sat ekstra fokus på SMV’ere, og SMV:Digital programmet kan se frem til at få ekstra midler til at hjælpe endnu flere virksomheder.

For det behøver ikke at være kompliceret eller dyrt at tage hul på den en digital rejse. Og med udsigt til både en bedre bundlinje og jobtilfredshed taler alt for at begynde allerede i dag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *