Når it-virksomheder tager skridtet videre fra at være en lille startup, kommer der typisk også et behov for at kunne skalere op mht. medarbejdere, da man ellers ikke kan følge med væksten.
Dygtige medarbejdere kan dog være svære, hvis ikke umulige, at få fat i Danmark. Mange it-virksomheder ender derfor med et setup, hvor de i kortere eller længere tid har medarbejdere ansat på lokationer udenfor Danmarks grænser.
Men selvom man har samlet et solidt globalt team, der på papiret har alle de rigtige kompetencer, kan det være svært at få det hele til at spille optimalt. Og hvad gør man så?
Medarbejdere fra Minsk og Gurgaon
Til TechBBQ fangede vi vækstvirksomheden, LEAPWORK, der har fundet nøglen til, hvordan man med succes arbejder i globale teams.
På bare et år er de gået fra et til tre udviklingsteams, og allerede om et år forventer de, pga. af nye ordrer og kunder, at have op til ni udviklingsteams i virksomheden.
Med en sådan hast er det ikke muligt at skaffe de nødvendige kompetencer alene i Danmark, og de har derfor startet teams i både Hviderusland og Indien. Et setup som de i dag er utroligt glade for, men som da også havde de klassiske startudfordringer.
”På mit første besøg i Minsk kunne jeg tydeligt mærke, at teamet ikke helt følte sig som en del af virksomheden og et eller andet sted også manglede noget engagement i forhold til vores opgaver. Så det måtte vi jo gøre noget ved,” fortæller Brian S. Fischer, Product Delivery Director hos LEAPWORK.
LEAPWORK identificerede hurtigt fire områder, som de ville fokusere på for at optimere samarbejdet og resultaterne i de globale teams:
- Skabe en fælles kultur ved at skifte synspunkt fra at have offshore teams til at have globale teams. De udenlandske kontorer blev udsmykket og brandet som det danske kontor, ligesom alle medarbejderne blev inviteret med til generelle fællesmøder. Desuden tilbringes nu en del tid på de globale kontorer for at sikre, at der bliver skabt et fælles værdisæt på tværs af lokationerne.
- Strømline driftsprocesser ved at skabe en simpel, klar og LEAN proces til at håndtere henvendelse fra kunder, så opgaverne løses udelukkende med involvering af relevante personer – de globale teams har fået mandat til at løse henvendelser fra kunderne, så længe de definerede driftsprocesser følges.
- Øget fokus på agil udvikling ved at indføre Scrum og DevOps samt ved at ansætte Scrum Masters til at facilitere processen i de globale teams.
- Styrket kommunikation med både engelskundervisning, flere online møder og fokus på storytelling af visionen/målet.
Fra lokal til global hverdag
Netop fordi LEAPWORK arbejdede sig systematisk igennem forskelle, misforståelser og unødvendige arbejdsprocesser, fik de hurtigt de globale teams til at arbejde bedre og mere effektivt.
Med inspiration fra Spotifys agile skaleringsmodel er udviklingsafdelingerne i dag opbygget af Squads og Tribes – og med Scrum Masters tilknyttet de enkelte Squads.
Hver gang der er en større ting, bruger man nu en til to dage på at pitche visionen ind, så alle er med på målene og retningen – men samtidig har de enkelte Squads friheden til at selv at finde på løsningerne.
”Vi bygger vores Squads op, så de har end-to-end kompetencerne. De skal ikke bare være selvkørende, men også kunne løse hele deres mission, uden at skulle hive ekstra folk ind over. Det betyder også, at der sagtens kan være ikke-udviklere koblet til et Squad. På den måde sikrer vi, at der er et fælles engagement på tværs af organisationen,” siger Brian S. Fischer.
Tech leads fra de globale teams mødes et par gange ugentligt for at diskutere fremdriften i de enkelte Squads. Ligesom at opgaverne bliver koordineret mellem de enkelte Squads og evt. forhindringer for et Squad bliver håndteret.
Succes handler om de grundlæggende ting
Larsen & Toubro Infotech (LTI), der arbejder med outsourcing af bl.a. it-udviklere i over 30 lande, kan godt genkende de udfordringer, som LEAPWORK stod med i starten.
”Når samarbejdet på tværs af lande går galt, skyldes det typisk en manglende kulturel alignement og en for dårlig forventningsafstemning i forhold til teamet og målsætningerne,” udtaler Christian Tørnqvist, head of sales & business development i LTI.
Skal man have succes med globale udviklingsteams, er det ifølge Christian Tørnqvist vigtigt, at man fra starten viser, at man er klar til et langtidskommitment, og at man investerer i medarbejdernes engagement.
Og så skal man være opmærksom på, at kulturforskellene kan være ganske store mellem både lande og medarbejdere, og at der derfor kan være ret forskellige tilgange til både opgaver og kommunikation.
”Der kan være utrolig stor forskel på, hvordan man påtaler udfordringer eller kommer med ideer – alt efter om man kommer fra København, Minsk eller Gurgaon. Og den forståelse og forventningsafstemning skal man have styr på, hvis man skal lykkedes,” forklarer Christian Tørnqvist.
Om LEAPWORK
LEAPWORK har udviklet den første no-code automation platform i verden, og har på få år har landet kunder globalt som Mercedes og NASA. De har i dag kontorer i seks forskellige lande.
Om Larsen & Toubro Infotech (LTI)
Med 28.000 ansatte i mere end 30 lande er LTI en af de helt store it-leverandører indenfor outsourcing, konsulentydelser og digitale løsninger. De blev grundlagt for over 20 år siden, og har over 350 store som små globale kunder.