Med over 56.000 daglige forsendelser, der skal leveres til rette tid og sted og rette stand, er der rigeligt for de Danske Fragtmænd at holde styr på.

Deres disponenter modtager dagligt ca. 11.100 bookinger, som skal fordeles mellem chaufførerne. Kommunikationen ved koordinerig og bestilling foregik før via. telefon eller e-mail, hvilket ikke var med til, at skabe et tilstrækkeligt overblik.

Derfor blev der efterspurgt et system der kunne opretholde et jævnt og effektivt flow af transporter, som kunne opsamle data og skabe et over blik, og som dermed kunne være med til at sikre, at de fik det konkurrencemæssige forspring.

Den nye løsning skulle bl.a. skabe et bedre overblik over chaufførernes positioner og lastbilernes kapacitet samt samle data for processen fra afhentning til levering.


Se flere digitale cases


En it-løsning der gav værdi på flere fronter

Her blev der leveret en totalløsning, der håndterer al disponering.

Et driftssikkert og stabilt logistiksystem, der både kunne imødekomme de føromtalte udfordringer, og samtidig ville blive en forlængelse af virksomhedens ønske, om at kunne levere god service samt en høj leveringskvalitet.

De daglige arbejdsgange og processer blev kortlagt, så løsningen kunne tilpasses brugernes reelle behov, og dermed skabe størst mulig værdi. Med indsamling af data, blev et realtidsbillede af chaufførernes positioner muliggjort.

Dermed fik de ca. 200 disponenter ikke blot et bedre overblik, men det gjorde dem også bedre rustet til, at planlægge ruter og koordinere den daglige drift.

Konkret for chaufførerne betyder det, at opgaverne sendes til deres PDA, som via samme PDA, scanner varerne ved afhentning og overdragelse. Indsamling af den data gør således, at Danske Fragtmænd hele tiden kan dokumentere, hvor de enkelte varer er, og hvilken stand de er i. Det giver en større bedre gennemsigtighed, og kunderne oplever dermed også en bedre service.

Effektivisering øger konkurrenceevnen

Alit i alt har de Danske Fragtmænd fået leveret et Business Intelligence-værktøj, der ikke kun opsamler data, skaber bedre overblik og sikrer kommunikation mellem mobile enheder, men som også effektiviserer med digitale arbejdsgange, og reducerer ventetid og spildtid.

Al planlægning, proces og ansvaroverdragelse er dokumenteret fra start til slut.

Det betyder i sidste ende, at kunderne oplever bedre service og levering til tiden. Dermed har it-løsningen sikret de Danske Fragtmænd en optimeret logistik, og har sørget for, at de er blevet mere konkurrencedygtige.

I denne konkrete case blev it-løsningen leveret af Systematic.

Flere digitale cases til fra IT-Branchen


Mangler dit succesfulde digitale projekt på vores side? 

Indsend din case til os – hent skabelon (kun for medlemmer)