Offshore og outsourcing

Danmark mangler omkring 20.000 professionelle it-folk. Det stiller virksomhederne dårlig i forhold til deres udenlandske konkurrenter.

I over 20 år har mange af de største danske virksomheder anvendt sig af globale ressourcer til udvikling og drift af deres it-løsninger.

Det har primært været drevet af et ønske om at nedbringe omkostningerne til it ved at anvende billige it-folk fra lavtlønslande, sekundært for at sikre tilgængelighed af kritiske eller sjældne it-ressourcer. Eksempelvis Indien, Østeuropa eller Kina har leveret ressourcerne.

Denne model er efterhånden ved at være utilstrækkelig for dansk erhvervsliv.

Outsourcing er ikke kun for store virksomheder

For det første er det netop stort set udelukkende de største danske virksomheder som har været i stand til at anvende globale ressourcer effektivt, og dermed har kunnet udnytte globalisering til at reducere omkostninger.

Små og mellemstore virksomheder har ikke i noget stort omfang udnyttet globalisering, som en mulighed for at nedbringe it-omkostninger og få adgang til kritiske ressourcer.

It er nu så væsentlig en del af forretningen, at også de mindre og mellemstore virksomheder en nødt til at se ud over Danmarks og Europas grænser for at finde og anvende den bedste og billigste it til støtte for deres forretning, så de kan bibeholde konkurrenceevnen.

For det andet er globale it-løsninger nu ved at blive så avancerede og automatiserede, at en egen lokal it-støtte hurtigt bliver utidssvarende, ufleksibel og dyr for forretningen.

Virksomhederne er nødt til at kigge globalt for at finde og orkestrere innovative løsninger ofte fra flere forskellige leverandører til støtte for forretningen.

Eksempelvis har cloud-teknologien omformet it-outsourcing-markedet markant ved at pakke hardware, software og it-services sammen i en model, som er signifikant billigere og mere driftssikker end de gode gamle datacenter løsninger.