Sælg dit budskab og få et godt interview

Microphones

Vil du lave skarpe interviews der får dine budskaber ud på en effektiv måde? Så brug denne korte guide, som giver dig overblik over, hvad du skal være opmærksom på i en interviewsituation.

Når virksomheder gerne vil sælge deres budskaber til omverdenen, betyder det af og til, at man skal deltage i et interview.

Ofte ender interviews dog ikke helt som man ønsker dem, fordi man som virksomhed har et andet syn på sagen end journalisten. 

Derfor går journalistinterview ofte galt.

For at sikre at du får et godt interview, har vi udarbejdet denne kort guide, som du kan bruge uanset hvor erfaren du allerede er.  

Før interviewet 

For at sikre dig det bedst mulige interview, er det vigtigt at du forbereder dig inden, og sætter dig ind i journalistens tankegang. Det gør også at du virker mere velovervejet og selvsikker under interviewet.  

Forbered dig på hv-spørgsmål 

Journalister kan rigtig godt lide hv-spørgsmål, så at forberede dig på disse inden interviewet, vil gøre at du vil være på bølgelængde med journalisten fra start.  

Eksempler på hv-spørgsmål en journalist kan spørge: 

  • Hvad er det konkret der sker?
  • Hvilken betydning har det for læseren/markedet/kunderne?
  • Hvorfor er det vigtigt – og for hvem?

Grunden til at journalister godt kan lide hv-spørgsmål er, at de ofte ikke ved ret meget om dit produkt eller din service, og hv-spørgsmål er derfor gode til at få afdækket det væsentligste. 

Det betydet også, at er vigtigt at man husker på at svare simpelt, og ikke begynder at gå for meget i dybden med de meget tekniske ting omkring dit produkt/service.  

Hvis det er et teknisk tungt eller kompliceret emne i skal snakke om, så fokuser på at få forklaret tingene simpelt og enkelt, og brug eksempler som de fleste kan relatere til.  

Brug historiefisken til at forberede dine budskaber 

En anden god måde at forberede sig til et interview på, er at bruge historiefisken til at strukturere hvilke budskaber du gerne vil ud med under interviewet.  

Journalister starter ofte med nogle indledende spørgsmål, hvor du kan komme ud med nogle budskaber, der kan fange journalisten og den potentielle læser.  

Efterfølgende spørger de ofte om mere uddybende spørgsmål, som tit er baseret på de ting du svarede på i starten af interviewet, og er din mulighed for at gå mere i dybden med dine pointer. 

Til sidst vil journalisten ofte give dig mulighed for at komme ud med de sidste pointer, hvis der er noget du ønsker at tilføje. Det er altså din mulighed for at give læseren noget at tænke over efterfølgende, eller skabe en god krølle på interviewet.  

Forbered dig på besværlige/kritiske spørgsmål 

En sidste ting som virkelig kan hjælpe dig på vej til et vellykket interview, er forinden at have forberedt dig på hvilke mere kritiske spørgsmål journalisten kan stille dig, baseret på emnet i skal snakke om.  

At forberede sig på dette inden interviewet, vil gøre at du virker professionel og velovervejet – og så bliver du heller ikke taget med bukserne nede om anklerne, men har selv mulighed for at styre slagets gang.  

Under interviewet 

Vis interesse, engagement og etabler kontakt 

Hvordan du agerer under interviewet, spiller i den grad ind på, hvordan du bliver skildret i interviewet. Jo mere interesse og engagement du viser, jo mere inspirerende og sympatisk vil du også ofte virke, og det vil påvirke vinklen på interviewet. 

Fokuser på dine budskaber 

Hvis du har forberedt dig inden interviewet er det væsentligt nemmere for dig at bevare overblikket, og det gør det nemmere for dig at fokusere på de pointer og budskaber du gerne vil ud med. 

Det er også rigtig vigtigt, at du kun fokusere på dine budskaber, og ikke kommentere på rygter, igangværende forhandlinger, konkurrenter og kundesager, da dette hurtigt vil kunne vende hele vinklen på interviewet.  

Fortæl sandheden – men vær varsom 

Det er vigtigt at du under interviewet svare sandfærdigt på spørgsmålene, da det vil vise at du er troværdig og oprigtig.  

Det er også helt okay at fravælge at svare på nogle af spørgsmålene. Du skal bare sørge for at forklare hvorfor du ikke kan svare på dem, da du ellers kan virke til at holde på en hemmelighed – og det kan igen påvirke viklen.  

Vil du vide mere? 

Har du brug for yderligere kommunikationsværktøjer og hjælp, er du velkommen til at besøge vores selvhjælpsunivers ”Styrk din kommunikation” på hjemmesiden.

Du er også altid velkommen til at deltage i vores events og workshopsom kommunikation, som vi løbende afholder rundt om i landet.