Oversæt dit budskab

Oversæt dit budskab

Mange ledere bliver ofte overraskede over, at deres ellers klare budskab ikke er nået igennem. Her er hvad du skal gøre for at undgå en klassisk kommunikationsfælde.

Du kan tydeligt huske det. De forventede klapsalver i rummet, PowerPoint præsentationen der stod på sidste slide (sikkert den hvor der står ”Spørgsmål?”) og budskabet var leveret. Endnu en kommunikationsopgave var færdig.

Alligevel blev du de næste par uger mødt med spørgsmål, der tydeligt viste, at ikke alle forstod budskabet, og værst af alt: De relevante personer og afdelinger var slet ikke kommet i gear i forhold til de nødvendige ændringer.

Så hvad gik der galt?

Forskellen mellem af levere og forstå et budskab

Ofte ligger kommunikationsfejlen i, at man går ud fra, at modtagerne har samme udgangspunkt, indsigt og tilgang til tingene som en selv.

Der bliver derfor lagt mere energi i at finde de lækre billeder og udforme de skarpe overskrifter i PowerPoint præsentationen, end egentligt at kunne forklare den pågældende beslutning overfor modtagerne.

Men især hvis man skal have folk til at forstå og acceptere en beslutning – og måske i sidste ende også få dem til at agere anderledes, er det vigtigt, at man i sin kommunikation fokuserer på at oversætte ens budskab på en troværdig måde.

Et godt råd er, at man i sin præsentation får italesat nedenstående ting:

  • Hvorfor? Forklar hvorfor denne beslutning er truffet
  • Hvad? Hvad består beslutningen konkret i, og hvad skal afdelingen/medarbejderne konkret gøre/ikke gøre?
  • Hvordan? Hvordan ved jeg, at vi har nået målet, og hvordan skal modtagerne agere?
  • Afsenderen (mig)? Hvad er jeg enig (og evt. uenig) i, og hvad er jeg i tvivl om?
  • Modtageren? Hvilke konsekvenser har beslutningen for afdelingen/den enkelte (fordele/ulemper)?

Kan du svare på alle ovenstående spørgsmål, og får du dem indarbejdet i din præsentation, er du godt på vej til at have sikret dig en god og troværdig levering af dine budskaber.

Men husk at budskaberne, baggrunden for beslutningen, konsekvensen og forventningsafstemningen ofte skal kommunikeres langt flere gange, end du umiddelbart tror, hvis de skal have en effekt.

Hvis du vil vide mere

Har du brug for yderligere kommunikationsværktøjer og hjælp, er du velkommen til at besøge vores selvhjælpsunivers ”Styrk din kommunikation” på hjemmesiden.

Du er også altid velkommen til at deltage i vores events og workshops om kommunikation, som vi løbende afholder rundt om i landet.