Opbyg en god præsentation

Opbyg en god præsentation

Kernen i den gode og effektive historiefortælling ligger ofte i ens evne til at strukturere sin præsentation og sikre en levende form.

Selvom der er skrevet mange bøger og indlæg på nettet om, hvordan man formidler effektivt, er opskriften på den gode historie egentlig ganske enkel.

For at fange enhver tilhører, er det vigtigt at lave en god begyndelse, hvor modtageren bliver indfanget i din fortælling. Derefter introducerer du dem til en kødfuld midte med informativt indhold, for til sidst at slutte af med en skarp pointe, som modtageren kan tage med sig.

Det er en præsentationsteknik, der kaldes Historiefisken, og som du kan læse mere om her.

Strukturer din præsentation

En god historie er dog sjældent nok – heller ikke selvom den er sat mesterligt op efter alle Historiefiskens virkemidler. Den skal nemlig ofte ”oversættes” til slides i en PowerPoint-præsentation.

Vi har derfor lavet enkelt værktøj, der kan hjælpe dig med at skabe en god kommunikativ grundstruktur i din præsentation.

Du starter ganske enkelt med at lave et rå-manuskript til din præsentation ved at besvare nedenstående spørgsmålene i nedenstående skema.

Virkemidler i præsentationen

Når du har udarbejdet et rå-manuskript til din præsentation, skal du til at arbejde med de virkemidler, der bedst muligt kan understøtte dine budskaber og fortælling.

Tænk f.eks. over, hvordan du med et enkelt billede kan beskrive kernen i det budskab, du vil formidle. Og find gerne et godt billede, illustration eller måske video, der kan beskrive overgangen fra ”det gamle” til ”det nye”.

Når du skal lave sammenligninger, fortælle om en strategisk rejse fra A til B eller beskrive en forandring, kan det være en god ide at tage udgangspunkt i en lignende situation, som afdelingen/virksomheden har været i før.

Alternativt kan du overveje, om den situation, I befinder jer I, kan sammenlignes med noget almindeligt kendt.

Når man skal argumentere for en beslutning, er det vigtigt at komme med konkrete eksempler – især i forhold til, hvilke negative ting ved den nuværende situation vi ønsker at undgå/komme væk fra.

Til sidst, under Afslutning, er det vigtigt, at du kommer med nogle helt konkrete eksempler på, hvad beslutning X kommer til at betyde for modtageren. Giv 1-2 eksempler der evt. relaterer sig til to forskellige modtagere.

Test din præsentation

Når du er næsten færdig med din præsentation, bør du fremføre den for en kollega og bagefter bede om feedback på baggrund af nedenstående spørgsmål.

  • Hvad var mit budskab?
  • Hvad vil jeg have dig som tilhører til at gøre?
  • Hvad husker du bedst?
  • Var der noget, som var uklart?
  • Hvad savnede du?
  • Har du nogle konstruktive forslag?

Så er du godt på vej til at sikre dig en god og effektiv formidling af dine budskaber.

Hvis du vil vide mere

Har du brug for yderligere kommunikationsværktøjer og hjælp, er du velkommen til at besøge vores selvhjælpsunivers ”Styrk din kommunikation” på hjemmesiden.

Du er også altid velkommen til at deltage i vores events og workshops om kommunikation, som vi løbende afholder rundt om i landet.