Kommentarer

Hans Peter Bech30. aug
God og informativ artikel, men jeg savner navnet på forfatteren eller forfatterne.

Rune30. aug
Hej Hans, Det er mig, Rune Fick Hansen, kommunikationschef i IT-Branchen, der har skrevet artiklen. Hjalp det? Med venlig hilsen Rune Fick Hansen

Morten Lauritsen 30. aug
Det må være Rokokoposten - glimrende satire. Gad vide hvor skribenten har sine fejlinformationer fra.

Flemming31. aug
@Morten Lauritsen: Kan du pege ud, hvor der er fejlinformationer? Eller er dine kilder dagspressen m.v.? Jeg har et vist kendskab til Sundhedsplatformen, og jeg kan ikke se, at der er fejlinformationer i artiklen.

Lars31. aug
Jeg har været med i hele forløbet og kan heller ikke spotte nogle fejlinformationer i artiklen. Dejligt, at der endelig kommer fakta på bordet så der kan blive dæmmet op for al den fejlinfromation, der flyder rundt derude.

Flemming Bang R...31. aug
Den ensretning som Sundhedsplatformen skulle medføre er ikke sket - idet Sundhedsplatformen er så svær at finde rundt i, og uintuitiv, at den er meget svær at bruge. De funktioner jeg laver flere gange om dagen kan jeg nu gennemføre. En kollega kom ned tidligere i dag og bad mig om at hjælpe med at lave noget jeg ikke havde lavet de sidste uger. Først efter 5-10 minutter lykkedes det. Og ikke ved hjælp af logik - men i kraft af tilfældigt huskede brokker. I daglig praksis i det ambulatorium hvor jeg arbejder gør det arbejdsgangene mere besværlige. Nogle gamle elektroniske arbejdsgange er blevet erstattet af - hold nu fast - blyant og papir. Trods det at hele ambulatoriet måske 20-30 gange samledes alle medarbejdere omkring en skærm for at lære af hinanden. Medicinmodulet er farligt. Hvis jeg laver den klik-klik journal som Sundhedsplatformen måske er tænkt som, vil jeg ikke kunne genkende den ene patient fra den anden. Desværre er Sundhedsplatformen en katastrofe og udskiftning bør igangsættes snarest. Desværre. Som skatteyder ville jeg jo hellere hvis pengene kunne bruges bedre.

Sten Oyre31. aug
Systemet er en stor fejl. Forældet gammelt møg fra USA. Og jeg og de 5000 i min Facebook gruppe Sundhedsplatformen? Nej tak! vil kæmpe med næb og klør for at få skidtet skrottet. Vi har lige stiftet en forening af samme navn, hvor jeg er ny formand. NB: vil ikke forklejne, at der har været et kæmpe arbejde med at inplementere det rent praktisk, det ændrer ikke at man lige har glemt at få de ALLERVigtigste med, nemlig brugerne. NU vil 84% af lægerne, 83% af lægesekretærerne og 72% af sygeplejerskene have det skrottet, 2,5 år efter det er implementeret.

Peter Marckmann31. aug
For at sige det kort: Redskabet blev muligvis nogenlunde smertefrit indført. Problemet er bare, at redskabet - SP - er urimeligt tungt, tidsrøvende og usmidigt at arbejde med, kontraintuitivt og kaotisk struktureret, langt fra færdigudviklet til brug i DK og decideret fejlskabende, hvilket bringer patienter i livsfare. SP kan ikke forsvares. Afsender: Peter Marckmann, overlæge i Roskilde, bruger af SP gennem næsten 1 år

Hans Christian31. aug
Flemming Bang Rasmussen og Sten Oyre I er begge modstandere af Sundhedsplatformen og det vil jeg egentlig ikke anfægte. Men jeg forstår hvorfor kobler I jeres modstand mod Sundhedsplatformen sammen med at forslå eet fælles system for samtlige regioner? Alt lokalt tilpasning vil sande til i den model og jeg må ærlig indrømme at jeg synes I gambler med jeres ptt.

Marianne Jyll S...31. aug
Sikke en salgstale - sådant et system må da kunne laves? Men jeg tror bestemt man taler om et andet system end sundhedsplatformen, for min virkelighed efter dens indtog på arbejdspladsen er ikke det rosenrøde billede, der her beskrives. Kun en ikke-bruger uden kendskab til arbejdsgangene det danske sygehusvæsen kan udtale sig positivt om det makværk som SP er.

Lis31. aug
Og i øvrigt et stærkt forvrænget billede af tiden før Sundhedsplatformen I hvert fald i region Sjælland Vi havde et velfungerende it-system, som ikke ofte brød ned og hvor vi allerede havde single sign on Vi har med SP bare fået en langt mere besværlig hverdag og det går jo ikke bare ud over os men er også et problem for vores patienter Og så er der liiige alle problemerne med manglende sikkerhed for patienterne ifm medicin, fordi vi stadig ikke kan stole på medicinmodulet........... Operationen var perfekt (pyt med at patienten døde) synes stilen at være

Pia31. aug
Jeg har arbejdet med SP fra start og må give Lis ret. Det går ud over patienterne. Vores patienter er begyndt at klage over de ændrede arbejdsgange med tidstro dokumentation, da det besværliggør deres træning i at komme ud og hjem, fordi de ikke kan få pakket medicin hurtigt og tidligt. Udskrivelser er rykket til om eftermiddagen og der er ingen hjælp til at bære ting og pakke det sidste endsige holde afsked, da personalet har travlt med dokumentation af ligegyldige ting i SP. ( langtidsindlagte). Jeg synes også beskrivelsen fra før SP er forkert, for den var som Lis skriver, med single sign in og langt færre nedbrud end med SP. Vi bruger kalender, tavler og papir og pen mere end før, så vi kan holde overblikket, som man ikke kan få i SP. Jeg og mine kollegaer oplever også som Flemming skriver, at hvis man klikker som forventet, så siger det reelt ikke nok til at genkende en pt. ift. en anden. Det siger også ganske lidt om patientens udvikling, da der ikke er et oreentligt overblik. Vi har talt om, at gå tilbage til de tre farver kuglepenne, så man kan bruge de samme papirrer døgnet igennem for at få et overblik. Dobbelt bogholderi.

Nikolaj Friis Hansen31. aug
History is written by the victors. Eller i dette tilfælde af dem med den bedste/virkelighedsfornægtende kommunikationsafdeling. “Artiklen” er så sjov at læse. Minder om den måde “Mål, materiale og metode” skrives i videnskabelig artikler. Kan ofte være ret svært at genkende virkeligheden i den slags gengivelser hbis mam selv har været med i processen. Men flot skrevet, du skal nok komme langt.

Martin Nielsen01. sep
Muligvis gik Sundhedsplatformen live dén nat uden de store problemer, til tiden og på budget, men det svarer vel lidt til at sige at man kan bygge et hus til tiden og budget, dog mangler en del af taget ,og vinduerne er sat omvendt i. Nogen vil måske mene, at det giver mere mening at sammenligne det med et hus med et skævt fundement. Det der gør Sundhedsplatformen til en interessant dansk it-historie er også, at der har vel aldrig været en større diskeprans mellem hvordan brugerne af systemet og politikerne/leverandører opfattede et IT-system. Var det ikke næsten 70% af lægerne der var utilfredse med systemet sidst de blev spurgt? Det nævnes også at leverandøren skulle have erfaring med den moderne hospitalssektors krinkelkroge. På trods af at Epic er den største EHR leverandør i verden, så har et medicin modul og den danske kontakt model alligevel været en for stor en mundfuld. Nå ja, leveringen af data til de danske kvalitets databaser kan åbenbart heller ikke lade sig gøre. Nu er det snart 3 år siden de "gik live" og de har været klar over de udfordinger fra dag ét. Men alligevel har de ikke formået at løse det på en nogelunde kompenent måde. Muligvis har Sundhedsplatformen konverteret en masse datapakker, men det er f.eks. vel ikke mere end en uge siden at Version 2 bragte en historie om der kom fejl på over 1000 ordinationer på en enkelt dag? Men ja, første runde er overstået og Sundhedsplatformen lagde godt ud med en implementering til "tiden og på budget". Derefter fulgte en gavaldig nedjustering af forventet produktion, en brugerundersøgelse der dumper SP, og til sidst en lige højre af Rigsrevisionen der bla.a beskrev forløbet som "kritisabel" og "uprofessionel". SP tabte første runde. Gad vide hvordan runde 2. kommer til at gå med LPR3(som de ikke nåede at færdiggøre, for derefter at tørre den af på sundhedsministeriet) , medicinmodulet og en horde af (lands)politikere der er ved at se sig sure på Sundhedsplatformen? .. Det tegner ikke godt.

T. Worm02. sep
Rune Fick Hansen Historien er sikkert ganske rigtig og så alligevel helt forkert! Forkert fordi ingen læger, sygeplejersker eller lægesekretærer havde ønske om nye arbejdsgange eller andre opgaver / måder at løse opgaven. Nemlig at den enkelte patients oplysninger lå samlet på et sted hvor alle parter så kunne tilgå oplysningerne nemt og enkelt. Ingen havde bedt om at få et system hvor lægen skulle overtage en masse opgaver fra lægesekretærer. Ingen havde bedt om et system som angiveligt understøtter den kliniske beslutningsproces. Noget som ALLE ved er utroligt svært og kompliceret såfremt man bare periferien har arbejdet indenfor sundhedssektoren. Ingen klinikere havde ønske om at journaler lavet som afkrydsningsrapporter generelt. At de kan fungere og være til nytte i mere specifikke situationer er derimod velkendt og afprøvet. Nej opgaven var enkel. Lav en EPJ med single sign on og få samlet lave oplysningerne her. Det er ikke lykkedes. Røntgen indgår ikke. Vi kan ikke se foto og lykkes det at se foto er det gennem andre systemer. Patologisvar skal ses i et andet system. Medicindelen er håbløs og uden overblik. Sortering på journalnotater ofte ikke muligt eller giver forkerte oplysninger fordi nogle notater er fært ind i SP af sekretær og ikke læge - men efter opdrag fra lægen. Noget så simpelt som at diagnosekoder og procedurekoder f.eks. var tilkoblet (bag systemet) når man vælger en diagnose eller laver en procedure - ja det kan SP heller ikke medmindre hver læge selv bruger tid på at lave sin egen smartphrase eller smarttext.

Tine Popp-Madsen04. sep
I glemmer, at der allerede var indført OneSign, som huskede koderne, og at flere af systemerne var hægtet op på den kode, som man loggede på netværket med. Jeg husker tydeligt de samme dage, hvor amerikanerne var med på hospitalet og prøvede sig frem for at få møget til at virke, og ingenting gjorde. Hvordan patienterne ikke kunne indlægges, operationer ikke kunne bestilles, og patienterne blev sendt hjem igen fra ambulatoriet, fordi det ikke virkede. Hvordan systemet blev ændret uge for uge, så det, der virkede den ene dag, virkede ikke den næste... Og frustrationerne efter at have ventet i timevis på Helpdesk bare for at få at vide, at de oprettede en sag. Sager, som først er ved at blive lukket nu 2,5 år senere... Hvordan vi fik at vide, at hvis det forsvandt fra skærmen, så havde vi nok gjort det rigtigt, men ingen var sikre. Frustrationen, når kolleger gik grædende hjem eller ned med stress samtidig med, at ledelsen blev bed med at understrege, at systemet virkede, men at medarbejderne ikke var omstillingsparate... Det er, som med alt andet ved Sundhedsplatformen, et meget selektivt udvalg af virkeligheden...

Lene Birgitte M...06. sep
Fantastisk god artikel, dejligt at der endelig er nogen der har taget sig tid til at fortælle historien inde fra maskinrummet

Martin_rd10. sep
Tak at endelig den side af historien bliver fortalt. Det var virkelig en stor succes som efterfølgende blev talt ned. Sober beskrevet artikel. Jeg var med en stor del af rejsen og kan dermed sige det.

Nyheder fra IT-Branchen

Hvem vil du give Databeskyttelsesprisen til?

Databeskyttelsesprisen skal uddeles for 5. år i træk,...

Eftertragtet it-udbud på vej

I januar offentliggør SKI udbudsmaterialet til 02.19...

Typiske spørgsmål til standardkontrakter

Uanset hvem der sidder med en standardkontrakt, er der...