Eleverne viste stolt deres egenudviklede spil frem, da politikere fra Socialdemokratiet og Radikale var forbi en Coding Class på Øster Farimagsgade Skole.

Der blev arbejdet intenst med de sidste detaljer i de forskellige spil, da Christine Antorini (S) og Sofie Carsten Nielsen (R) besøgte 5.X. for at se, hvordan skoleeleverne arbejde med it som et kreativt skabende fag. 
 
Grunden var ikke så meget, at der kom politikere forbi, men at eleverne på mandag skal ud til Hitachi for at præsentere de løsninger, som de har arbejdet med at udvikle i mange uger. Det kommer til foregå som en slags ”løvens hule”, og vil være afslutningen på et længere Coding Class forløb, hvor eleverne har haft digital innovation på skoleskemaet.  
 
”Det var fantastisk ikke bare at mærke begejstringen og fortælleriveren men også at se, hvordan de rent faktisk havde udviklet nogle virkeligt flotte spil baseret på ret avanceret kodning. Når man ser, hvor iderige og dygtige eleverne er, så er der håb for Damarks digitale fremtid. Nu skal vi bare have flere skoler til at følge trop,” siger Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen.  
 

Engagement hos skole og politikere 
Entusiasmen hos 5.X. skyldes i høj grad, at både skolens ledelse og lærerne har lagt et stort engagement i Coding Class, og at der fra starten har ligget en klar plan for, hvordan man gør digital innovation til en fast del af skoleskemaet.  
 
”Her er en skole, hvor både ledelsen og lærerne forstår vigtigheden af et skabende it-fag, og hvor de i den grad er lykkedes med at få eleverne til at skabe nye ting gennem teknologi. Og det var en fornøjelse at høre, hvordan interessen for Coding Class spredes som ringe i vandet, både hos elever og lærere," udtaler Birgitte Hass.   
 
Samme begejstring kunne også spores hos Christine Antorini og Sofie Carsten Nielsen, efter de havde været rundt og tale med eleverne og skolens ledelse om Coding Class-projektet.  
 
”Når man spørger dem, hvad der ligger bagved så er de hurtigt inde og fortælle, hvordan de f.eks. får en agurk til at falde med en bestemt hastighed. Men de ser det ikke som kodning. De ser det som om, at de udvikler den leg, der er i spillet, og det er ret fedt at se,” siger Christine Antorini.  
 
Fra begge partier lød det, at digital innovation var vigtig for at være klædt på til fremtidens samfund og derfor helt nødvendigt i folkeskolen.  
 
”Det er vigtigt at forstå, hvad teknologi er, for det kommer til at være i alt. Derfor skal vores børn forstå, hvordan teknologi er en integreret del af vores samfund i alle led. Og de skal kunne arbejde med teknologi på samme måde, som de arbejder med dansk og matematik,” fortæller Sofie Carsten Nielsen. 
 
Lige nu er der 16 skoler i København og Vejle, der kører med Coding Class, og dermed har kodning på skemaet.  

Kommentarer

Nyheder fra IT-Branchen

Ny mulighed: Tilkøb til et it-udbud

Klagenævnet for Udbud slår i en ny afgørelse fast, at...

Hackeren går efter dine forretningshemmeligheder

Tyveri af forretningshemmeligheder er motivet bag mere...

Nyt formandsteam for bæredygtighed og CSR

IT-Branchens udvalg for bæredygtighed og CSR har fået...