Nyt initiativ skal tænde børn og unge på teknologi og it og være med til at gøre it til en del af den almene dannelse i folkeskolen.

Verden er ved at forandre sig radikalt og i en sådan grad, at man taler om en ny digital revolution, der grundlæggende vil ændre verden, som vi kender den i dag. Derfor er der også behov for nye kompetencer, så vi som land kan udnytte de digitale muligheder bedst muligt.

”Vi skal ikke ende som en nation af superbrugere men være med til at skabe de digitale løsninger, der definerer fremtiden. Derfor skal vi gennem Coding Class ruste vores børn til at kunne forstå, tænke og skabe i en digital økonomi,” siger Anders Feddersen, adm. direktør i SAP Danmark og en af initiativtagerne til Coding Class, der for alvor skal integrere it i undervisningen.

Samarbejde mellem branchen, offentlige og Coding Pirates
IT-Branchen er gået sammen med en række medlemsvirksomheder, Københavns Kommune, Vejle Kommune, Styrelsen for IT- og Læring og Coding Pirates for at få visionen til at blive til virkelighed.

De første virksomheder, der er med til at støtte projektet er SAP, CSC, Atea, KMD, TDC, Microsoft, Global Connect, HP, NNIT og Hitachi. Men man håber på, at der kommer flere til, så Coding Class i sidste ende blive et landsdækkende initiativ.

Coding Class er et pilotprojekt, der først og fremmest skal få børn til at tænde på it og teknologi. Men det skal også være med til at sætte it-undervisning på dagsordenen, så vi i sidste ende kan få et kreativt og skabende it-fag indført som en fast del af folkeskolens pensum.

”Vi befinder os i en digital tidsalder, og det er nødvendigt, at vi sætter ind med en digital dannelse i folkeskolen, så børn og unge får redskaberne til at være kreative, skabende og problemløsende gennem teknologi,” siger Pia Allerslev, Børne- og ungdomsborgmester i Københavns kommune.

Forløbet er udviklet i tæt samarbejde med STIL, Styrelsen for IT- og Læring, samt Coding Pirates. De involverede kommuner og skoler fungerer som frontløbere for initiativet, og skal udover at koordinere, hvilke klasser der kan deltage og så stille lærerressourcer til rådighed, så man sikrer, at forløbet bliver understøttet i den daglige undervisning.

”Vi oplever tydeligt, at it og teknologi er en større del af elevernes hverdag. Coding Class er en god måde at give børnene de nødvendige værktøjer til at kunne forstå og agere i en verden, der er fyldt med teknologi,” siger Marianne Agerskov Møberg, viceskoleleder på Smidstrup-Skærup skole i Vejle.

Om konceptet
Der er i første omgang tale om ca. 15 klasseforløb, der starter efter sommerferien, og strækker sig over nogle uger. Samtidig opretter man et netværk for lærere, så de løbende kan dele deres erfaringer og læringsforløb med hinanden, ligesom man håber at kunne finansiere et PHD-projekt, der skal være med til at undersøge og dokumentere forløbet, så man også fremadrettet kan forbedre Coding Class.

Eleverne vil i forløbet gennem et selvvalgt tema blive introduceret til både algebraisk og abstrakt tænkning, logisk opbygning og problemløsning samt decideret kodning. Til slut vil de komme på virksomhedsbesøg for at se, hvordan man arbejdet med it i hverdagen.

Du kan læse pressemeddelelsen fra Vejle Kommune vedr. Coding Class

Kommentarer

Nyheder fra IT-Branchen

Ny mulighed: Tilkøb til et it-udbud

Klagenævnet for Udbud slår i en ny afgørelse fast, at...

Hackeren går efter dine forretningshemmeligheder

Tyveri af forretningshemmeligheder er motivet bag mere...

Nyt formandsteam for bæredygtighed og CSR

IT-Branchens udvalg for bæredygtighed og CSR har fået...