Bedre beslutningsværktøjer skal hjælpe et sundhedsvæsen i knæ

Færre hænder, flere syge og et voksende antal administrative opgaver presser sundhedsvæsenet som aldrig før, og flere steder frygter man, at hele afdelinger snart bukker under. Derfor har IT-Branchen lanceret et hjælpekatalog til sundhedsvæsenet.

Bedre beslutningsværktøjer skal hjælpe et sundhedsvæsen i knæ

Færre hænder, flere syge og et voksende antal administrative opgaver presser sundhedsvæsenet som aldrig før, og flere steder frygter man, at hele afdelinger snart bukker under. Derfor har IT-Branchen lanceret et hjælpekatalog til sundhedsvæsenet.

Antallet af administrative opgaver er blot vokset og vokset over årene, og det er gået ud over tiden med patienterne.

En ny undersøgelse, hvor man har spurgt næsten 20.000 læger med over 30 forskellige specialer, viser, at næsten halvdelen af deres dag (49,2%) bruges på forskellige administrative opgaver, mens blot 27,0% af deres tid bruges på patienterne. 70,0% af lægerne siger, at de nu bruger over 10 timer om ugen på rent papirarbejde.

Der ligger derfor et kæmpe potentiale i at automatisere og digitalisere mange af de opgaver, som sundhedspersonalet står med, så de kan få mere tid til patienterne.

Heldigvis behøver det ikke være besværligt eller langsomligt at få gjort noget ved det.

McKinsey vurderer f.eks. i en analyse af den svenske sundhedssektor, at systematisk anvendelse af digitale løsninger, som allerede er tilgængelig i dag, kan medføre kæmpe fordele, hvis de bare implementeres flere steder.

Digitalisering kan styrke specialisternes hverdag

IT-Branchen har derfor samlet et hjælpekatalog over eksisterende løsninger, der kan hjælpe sundhedssektoren.

Det kan f.eks. være værktøjer, der sikrer effektivisering af højt specialiserede opgaver eller sikrer, at flere faggrupper kan udføre andre faggruppers arbejde – bl.a. gennem digitale løsninger der assisterer med oplæring af medarbejdere i nye områder.

Eller det kan være løsninger, der kan medvirke til hurtig triagering af patienter og vurdering af, hvilken indsats der skal igangsættes. Det kan også f.eks. være systemer der samler, analyser og præsenterer driftsdata fra organisationen, så data kan anvendes til beslutninger om indsats og prioritering.

Håbet med hjælpekataloget er at give sundhedsvæsenet et overblik over de muligheder, der allerede findes, så de hurtigt kan få implementeret hjælp og støtte til deres travle hverdag.

Du kan se IT-Branchens samlede hjælpekatalog her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.