Vi vil have grøn dialog – ikke endnu en salgstale fra it-branchen

Budskabet fra scenen på årsmødet, hvor A.P. Møller-Mærsk og Ørsted havde stillet sig op overfor en samlet it-branche, var klart. Vi har ikke brug for flere salgstaler, men for en åben dialog om fremtidens grønne indkøbskrav.

Vi vil have grøn dialog – ikke endnu en salgstale fra it-branchen

Flere og flere større danske virksomheder har for alvor taget den grønne omstilling til sig og har sat konkrete CO2-mål for deres virksomhed.

Men hvor de tidligere kun stiller krav til deres egen forretning, begynder de nu at stille krav bagud i hele sin værdikæde.

Noget der får stor betydning for it-leverandørerne, da indkøbsafdelingerne i de store danske virksomheder om kort til vil kræve dokumentation for leverandørernes samlede udledning.

Vi har brug for standarder – ikke salgstaler

Flere af de store danske virksomheder vil snart begynde at stille meget konkrete grønne krav til deres it-leverandører. Virksomhederne bliver dog ofte mødt af to grundlæggende udfordringer, når de tager møder omkring dette.

”Når vi kontakter it-leverandørerne, så er første reaktion, at vi nok efterspørger en salgscase på, hvordan vi kan blive mere grønne. Men i virkeligheden efterspørger vi jo dokumentation for, hvad den pågældende it-leverandør selv gør på det grønne område,” siger Henrik Bruun-Pedersen, der er ansvarlig for it-indkøb hos A.P. Møller-Mærsk.

Netop omkring it-leverandørernes og deres underleverandørers eget klimaaftryk oplever både A.P. Møller-Mærsk og Ørsted, at der stadig er meget store huller. Der er nemlig meget få, der på nuværende kan dokumentere dette tilfredsstillende.

”Vi mangler ganske enkelt en standard fra branchen, så vi på et fair og ligeværdigt grundlag kan evaluere og dokumentere udledningen i hele supply chainen. Hvis ikke branchen selv kommer med en standard, bliver vi nødt til selv at lave den. Og så bliver det for differentieret, hvordan den enkelte virksomhed sætter kravene, hvilket ikke er ønskværdigt,” udtaler Søren Bo Christiansen, Head of Services Procurement hos Ørsted.

Svaret skal findes i fællesskab

Hvis vi skal undgå, at hver enkelt kunde og leverandør opfinder sin egen måde at måle klimaaftrykket på, er der behov for, at it-branchen og erhvervslivet sætter sig sammen, og finder på en løsning.

”Vi skal blive enige om, hvordan vi vil tilgå området og hvilke dokumentationskrav vi skal stille. Så der er brug for en åben dialog om, hvad det er, vi som virksomhed gerne vil måle på – og hvad branchen rent faktisk allerede nu har af data,” fortæller Henrik Bruun-Pedersen.

Under de indledende rundbordssamtaler med IT-Branchen oplevede han faktisk, at mange it-leverandører allerede ligger inde med data og viden om deres egne leverancer. Data som de store virksomheder gerne vil høre noget mere om, så de kan blive skarpere på, hvad de kan og bør spørge ind til.

Allerede nu betyder de grønne mål en stor del, når de største danske virksomheder køber ind. Og det er tydeligt, at flere af dem er klar til at betale for den grønne strøm og det grønne datacenter.

”Hos Ørsted står de grønne krav for 15% af tildelingskriterierne på et igangværende it-udbud. Så man bliver altså allerede i dag evalueret i forhold til, hvor godt man som it-leverandør kan dokumentere sit klimabidrag,” forklarer Søren Bo Christiansen.

Der er derfor ingen tvivl om, at der er behov for en tæt dialog mellem it-branchen og resten af dansk erhvervsliv, så vi kan få gang i den grønne omstilling. Specielt når det handler om at finde fælles standarder for, hvordan vi skal måle og dokumentere it-branchen grønne aftryk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.