Nye teknologier, innovative konkurrenter og et evigt skiftende marked sætter forretningsstrategien under pres som aldrig før, og man kan som ledelse ikke længere nøjes med at forny sin strategi hvert 3. eller 5. år.

Halvdelen (51 %) af de danske virksomheder oplever da også ifølge Dansk Erhverv, at deres strategiproces er blevet kortere pga. den digitale udvikling.

Det betyder dog ikke, at man nødvendigvis skal smide sin langsigtede strategiplan i skraldespanden og fremadrettet kun eksekvere strategien gennem korte sprint.

”Det er vigtigt, at man kan tænke langsigtet og kortsigtet, så man har både et flerårigt og et 3-6 måneders mindset i ledelsen. Ellers får man ikke reageret på de daglige udfordringer og samtidig udviklet virksomheden på sigt,” siger Christian Kromann, adm. direktør i Tia Technology, der bl.a. hjælper forsikringsvirksomheder med at udvikle deres fremtidige forretning.

Del strategien op og skab den rette kultur

Som reaktion på dette oplever Christian Kromann da også, at flere af de førende virksomheder i dag deler deres business-as-usual og New Innovation op i to organisatoriske enheder.

”Den ene enhed har fokus på dag-til-dag-udviklingen og forbedringer til den eksisterende forretning, mens den anden enhed har ansvaret for den mere transformative innovation, der grundlæggende nytænker virksomhedens fokusområder.”

At ændre sin forretning helt grundlæggende, kan dog være svært.

Han har da også gennem tiderne oplevet mange virksomheder, der måske troede, de var innovative, men som når det kom til stykket blot videreudviklede på deres eksisterende portefølje.

Disse virksomheder så alt for sent, at verden reelt havde ændret sig. De stod derfor pludselig med store udfordringer mht. at tilpasse og ændre deres hverdag til en ny virkelighed.

Trendspotting og co-creation

Ny tendenser skal identificeres i tide, hvis man ikke vil overhales af dem, og derfor bruger Tia Technology selv aktivt deres kunder i mere end 25 lande til trendspotting.

Afrika er f.eks. en af de steder, hvor man er længst fremme mht. mobilløsninger, mens man i Asien kan finde god inspiration til, hvordan man kan udnytte ens økosystem bedre.

”Jeg oplevede bl.a. et kinesisk forsikringsselskab, hvis primære indtjening ikke længere var forsikringer, men økosystemet omkring dem. F.eks. tjente de gode penge på gennem partnere at tilbyde dækskifte, reparation og bilvask sammen med deres bilforsikring. Og det er en tendens, som vi nok også kommer til se brede sig til Danmark, og som vi så skal sørge for, at vores it-løsninger kan håndtere,” fortæller Christian Kromann.

Faste kunder bliver da også tit inviteret til en innovationssnak, ligesom virksomheden har et tæt samarbejde med flere forskellige innovationsnetværk omkring fremtidens trends og dermed krav og ønsker til udvikling af nye løsninger.

En snak der hurtigt kan udvikle sig til et udviddet samarbejde.

Får man en god ide sammen med en kunde eller mindre opstartsvirksomhed, der betyder noget forretningsmæssigt for begge parter, så er det ifølge Christian Kromann oplagt at gå i gang med en co-creation proces, hvor man sammen udvikler en løsning.

”Vi har rigtigt gode erfaringer med at anvende co-creation til acceleration af vores roadmap, men det kræver, at man skal have en fælles accept af risikoniveauet og have et ensartet mindset, så alle er 100% ombord. Ellers får man ikke rykket noget.”

Gode råd til strategiprocessen

Uanset om det handler om videreudvikling af den eksisterende forretning eller i forhold til helt nye forretningsområder, er det vigtigt, at man har en klar proces for både ideskabelse, business case og gennemførelse af strategien.

Ellers kan projekterne ende med at sande til og aldrig opnå sit potentiale.

Christian Kromann har følgende gode råd til de topledere, der ønsker at arbejde både agilt og langsigtet med strategien:

  • Få fat i de rigtige kompetencer til at arbejde med en todelt strategi
  • Brug tiden internationalt på at spotte nye trends
  • Del strategien op i en kortsigtet og langsigtet proces. Det skal være krystalklart, om man videreudvikler sin eksisterende forretning – eller er i gang med et paradigmeskifte
  • Sørg for at der er kommercielt fokus, og lav dine business cases fra starten
  • Du bliver nødt til at tage chancer, men vær bevidst om risikoen
  • Invester i de nødvendige teknologier, der gør, at du kan være innovativ