Vi bør kopiere Kina

I mange år har Kina været kendt som verdens copycat nation. Men nu har tingene ændret sig, og virksomheder i Vesten skal for alvor til at kopiere Kina, hvis de vil overleve.

Så klart lyder budskabet fra erhvervsjournalist og Kinaekspert, Christina Boutrup, der i 14 år har fulgt Kinas teknologiske udvikling tæt og skrevet flere bøger om landet.

”Selvom de færreste har opdaget det, så er kinesiske virksomheder i dag globalt førende inden for blandt andet droner, fintech, sociale medier, e-handel og sandsynligvis også AI. Virksomheden Tencent er f.eks. nu mere værdifuld på børsen end Facebook, og Alibaba omsætter for mere end eBay og Amazon tilsammen,” siger Christina Boutrup.

Tencent, som bl.a. ejer Kinas mest populære sociale medie WeChat, er for øvrigt også verdens største gaming-virksomhed og har samtidig lige investeret i både Snapchat og Spotify, da den ligesom mange andre kinesiske it-virksomheder har globale planer.

Men det er ikke kun de kinesiske tech-virksomheder, der drøner afsted. Alene i 2016 brugte kineserne 4.563.000.000.000 kr. på online shopping, og hele 74% af den omsætning skete fra deres mobiltelefoner.

Den kinesiske regering forventer da også, at vækstraterne for e-handel de næste fem år vil ligge på omkring 20% årligt.

Danske virksomhedsledere kigger den forkerte vej

Til trods for ovenstående har danske erhvervsledere en tendens til udelukkende at se mod Silicon Valley, når det handler om disruption og nye forretningsmuligheder. Og det er farligt.

”Man risikerer at stå med ryggen til udviklingen, hvis man kun kigger på Google, Amazon og Facebook. Derfor er det på høje tid, at vi får øjnene op for, hvad der sker i de kinesiske internetvirksomheder – og i verdens største digitale økonomi med 751 millioner internetbrugere,” udtaler Christina Boutrup.

Brugen af sociale medier er f.eks. langt mere avanceret i Kina, end den er i Vesten, hvor Facebook og andre lignende tjenester stadig mest af alt handler om at dele sin hverdag og tanker med andre, og forretningsmodellen er baseret på reklamer.

Kinesiske WeChat, der startede som en kinesisk version af WhatsApp eller Messenger, er i dag meget mere end blot en beskedtjeneste. Her kan man nu også booke sin lægetid, bestille taxa og mad samt betale sine elregninger. Men ambitionerne stopper ikke her.

”For et år siden lancerede WeChat sin egen app-store inde i selve app’en, som giver endnu flere muligheder for brugerne, som nærmest ikke har brug for andre apps. Det betyder faktisk, at Apple er blevet disrupted af et socialt medie i Kina, som er verdens største smartphone-marked. Den havde amerikanerne nok ikke lige set komme,” siger Christina Boutrup.

Et samfund gearet til teknologisk vækst

Når først den kinesiske regering har sat sig et mål, så har de også for vane at nå det, fordi de sætter enorme ressourcer efter det. Derfor er Christina Boutrup da også sikker på, at Kina når sit mål om at være førende inden for AI i 2030.

Først og fremmest fordi lovgivningen i Kina gør det muligt at bruge teknologier som for eksempel ansigtsgenkendelse i praksis i alle dele af samfundet, men også fordi kinesiske virksomheder har adgang til massive mængder data, som kan anvendes til maskinlæring – igen fordi lovgivningen ikke rigtig dækker over begrebet privacy – endnu.

”Big Data og AI handler i høj grad af at prøve det af, hvis det skal kunne forbedres. Og her har Kina store muligheder, da man slet ikke har de samme regler og etiske dilemmaer som i vesten. Det skyldes selvfølgelig også det politiske system, som på trods af censur og kontrol er ret fleksibelt, når det handler om at afprøve nye teknologier, der kan understøtte den ønskede udvikling i Kina. Først hvis der opstår problemer, går man ind og laver lovgivningsmæssige tiltag,” forklarer Christina Boutrup.

Et eksempel på dette er droneleverancer, som man har talt om i Vesten i mange år. I Kina har levering med droner allerede eksisteret i 1½ år i visse landdistrikter. Man startede bare op, og justerede derefter lovgivningen og regulerede flyvevejledningerne efterhånden som virkeligheden viste, hvad det var nødvendigt at justere på.

Kina har samtidig en række store innovationscentre, der ligesom i Silicon Valley skaber en positiv klyngeeffekt for udvikling og vækst. En udvikling som i den grad hjælpes frem af staten og af en velhavende middelklasse, der i den grad har taget teknologien til sig.

Som verdens største kommercielle marked og en digital økonomi, skal virksomhederne blot ind på en lille del af dette marked for at få kæmpe succes, og dermed få penge til at gå ud internationalt.

Det ved de kinesiske it-virksomheder, og de buldrer derudaf lige nu.

”Jeg er ikke i tvivl om, at det bliver de kinesiske it-virksomheder, der vil sætte standarden for fremtidens teknologi og online forretning. Det bliver ikke nødvendigvis Google eller Facebook, der vinder onlineslaget, eller Amazon der slår hårdest mod de fysiske butikker. Derfor er det på høje tid, at vi begynder at holde øje med, hvad der sker i Kina,” slutter Christina Boutrup.

Vil du vide mere?

Kan du slet ikke vente, så kan du også høre mere på hendes podcast: Er Kina det nye Silicon Valley?

Du kan også tage med Christina Boutrup på studietur til Kina, hvis du vil vide mere.

Læs Boston Consulting Groups artikel: The new retail – Lessons from China for the West
Læs EY’s rapport: The rise of FinTech in China – Redefining financial services
Læs om hvor langt Kina er med AI: Kinesisk computer kan genkende dig ud af to milliarder mennesker på to sekunder