I 2017 investerede europæiske virksomheder 7,8 mia. kr. i AI-løsninger, og i 2021 forventer analysevirksomheden IDC, at investeringerne runder 35 mia. kr.

Til sammenligning investerede Kina 75 mia. kr. og USA 134 mia. kr. i kunstig intelligens i 2016.

Så selvom der er et globalt kapløb i gang, er der allerede to lande, der på investeringssiden er stukket markant af i forhold til resten.

Men hvem vinder kampen?

Det spurgte vi to eksperter om på IT-Branchen Lederdøgn.

”USA fører stadig på den teknologiske front og investerer massivt i at beholde førertrøjen på. Men selvom man hører om ambitiøse projekter fra både Google, IBM og Microsoft, så handler langt de fleste løsninger i USA reelt blot om supervised machine learning,” siger Martin Börjesson, partner i 2021.AI, der rådgiver om brugen af kunstig intelligens.

Selvom USA måske nok stadig fører på næsten alle parametre, har Kina lagt en klar strategi for, hvordan de kan fravriste USA tronen indenfor en overskuelig årrække.

Og på ét punkt vigtigt punkt har de måske allerede overtaget.

”I forhold til den praktiske anvendelse af AI i kinesernes hverdag, er Kina langt foran. De bruger f.eks. allerede kunstig intelligens i forhold til ansigts- og talegenkendelse, når de skal købe billet i subwayen. Og den praktiske brug kan måske kompensere for det, de pt. mangler på teknologisiden,” udtaler Christina Boutrup, erhvervsjournalist, kinaekspert og forfatter til bogen ”Den store tech revolution”.

Er løbet kørt for Vesteuropa?

Man kan hurtigt få en fornemmelse af, at Vesteuropa er håbløst bagud i forhold USA og Kina, men det er Martin Börjesson ikke nødvendigvis enig i.

”Vi er måske ikke førende indenfor kunstig intelligens, men vi kan sagtens blive en fast follower, hvis vi bare finder og udnytter vores del af værdikæden rigtigt.”

Både han og Christina Boutrup mener, at der kan ligge en god mulighed i de høje etiske datastandarder, som vi har i Vesteuropa.

”Selvom udviklingen går langsommere i Vesteuropa, fordi vi insisterer på at diskutere og sætte mennesket i centrum, så vil vores standarder blive en efterspurgt vare i resten af verden. Og så bliver vi pludselig stjernerne på det her område,” slutter Christina Boutrup.

Så der ligger ifølge de to eksperter altså stadig et godt forretningspotentiale for danske virksomheder omkring kunstig intelligens, hvis vi blot husker at holde fast i de etiske aspekter vedr. kunstig intelligens.