24 timer til at udvikle et spil og få styr på forretningsplanen

Normalt tager det måneder, hvis ikke år, at udvikle et spil, som man også kan tjene penge på. Men Coding Class eleverne fra Kroggårdsskolen klarede det på blot 24 timer.

Der var fuldt hus, da 6.A var forbi Løvens Hule hos House of Code for at vise, hvad de havde skabt gennem Coding Class.

Og det var ikke bare dommerne, der var imponerede. Folketingspolitiker Jens Henrik Thulensen Dahl fra Dansk Folkeparti, havde sneget sig med ind ved siden af dommerne for at se, hvad der kan komme ud af at lære børn at være skabende gennem teknologi.

”Det var fantastisk at se, hvor meget de kunne på blot 24 timer. De havde både nået at lavet et spil og forstået, hvordan de efterfølgende kunne tjene penge på det. Det var helt tydeligt, at de havde lært, hvad der ligger bag de spil, de selv går og spiller til dagligt. Og det er måske det vigtigste af det hele,” siger Jens Henrik Thulesen Dahl.

Vi skal tage hånd om fremtiden

Selvom der blev grinet, klappet og spist masser af slik på dagen, så var besøget ikke kun for sjov. For hos House of Code har de en klar agenda med at være med i Coding Class-projektet.

”Det er ikke nok, at man er vokset op med en mobil eller laptop. Det skaber ikke nødvendigvis en forståelse for alt det, der ligger bagved teknologien. Så vi er med i Coding Class, fordi det er rigtigt vigtigt, at man får noget praktik ind allerede i folkeskolen,” udtaler Jonathan Bornemann, adm. direktør i House of Code.

Jens Henrik Thulesen Dahl er helt enig i dette, men ser også et større behov for, at også alle videregående uddannelser opprioriterer teknologiforståelsen.

”Jeg kan ikke forestille mig, at der vil være jobs i fremtiden, hvor man ikke skal have den her teknologiforståelse. Dermed vil der heller ikke være uddannelser, hvor man ikke har brug for det. Så det er vigtigt at komme i gang,” fortæller han.