Selvom den digitale revolution er i fuld gang over hele verden, er alt for mange virksomheder slet ikke kommet i gang med den nødvendige omstilling.

Faktisk har 58 % af de danske virksomheder ifølge Danmarks Statistik en lav eller meget lav digitaliseringsgrad, og det er især de små og mellemstore virksomheder, der halter bagud.

”Hvis virksomhederne ikke løfter sig i forhold til den digitale transformation, går de glip af et stort forretningspotentiale, og i sidste ende er der risiko for, at de bliver løbet over ende af deres konkurrenter. Så der er god grund til at hjælpe danske virksomheder på vej,” siger Sofie Rasmussen, projektleder på det nye initiativ, KomDigital.

KomDigital er et projekt, der skal øge små og mellemstore virksomheders kompetencer til, hvordan de kan udnytte digitaliseringsmulighederne operationelt i netop deres virksomhed.

Manglende tid er en udfordring

Mange SMV’er ved godt, at de bør kigge nærmere på mulighederne for at bruge nye teknologier som f.eks. robotter eller big data i deres forretning.

Men manglende viden og måske især manglende tid, sætter ofte en stopper for, at de kommer i gang med at implementere fremtidens teknologi i virksomheden.

”Det er ikke altid nemt at sætte flere dage af til at blive opdateret på de nye muligheder. Og sker det endelig, er det typisk kun én fra virksomheden, der bliver sendt afsted på efteruddannelse, hvilket minimerer den efterfølgende videndeling og implementering i virksomheden,” udtaler Sofie Rasmussen.

Moduler og teamwork skal sikre kompetenceløftet

For at imødekomme virksomhedernes dagligdag, vil KomDigital da heller ikke kun bestå af de klassiske undervisningsforløb, hvor man sidder en hel dag i et lokale og passivt lytter til forskellige indlæg.

Virksomhedsforløbende bliver i høj grad skræddersyet til den enkelte virksomhed og deres typisk travle hverdag.

”Vi laver forskellige moduler, der fungerer lidt ligesom legoklodser. På den måde er man selv med til at bygge sit kompetenceforløb op efter, hvad der nu passer med ens behov. Man får f.eks. mulighed for også at modtage undervisning via video, podcast samt fysisk ude i virksomheden.”

Samtidig vil det være et helt team fra virksomheden, der modtager undervisning/rådgivning på en gang – typisk en leder samt fire nøglepersoner, så man kan dele viden og sammen lægge konkrete forretningsnære planer for virksomheden.

Fire spor man kan følge

I første omgang vil der være fire spor, som SMV’erne kan tilmelde sig. Der vil bl.a. være et spor om robotteknologi, og hvordan man kan blive bedre til at bruge dem i hverdagen.

Det andet spor handler om, hvordan man bruger sine data mere avanceret, mens det tredje spor har fokus på finansverdenen, og hvordan man tilpasser organisationen og forretningen til den hurtige digitale udvikling.

Industri og håndværk er det fjerde spor. Her ser man på, hvordan man som virksomhed kan tage de næste digitale skridt i sin udvikling.

I første fase vil man kompetenceløfte ca. 12 virksomheder, der også vil være med til at udvikle de forskellige undervisningsmoduler.

Derefter er det ambitionen at få 50 SMV’er igennem KomDigital forløbet.

It-virksomheder kan også bidrage

IT-Branchens medlemmer har en stor og relevant domæneviden om, hvordan man kan digitalisere forskellige brancher og forretningsområder, og vil muligvis kunne medvirke som f.eks. inspiratorer i de forskellige moduler.

Vi vil som brancheforening naturligvis skrive ud, når der er konkrete behov og aktiviteter, hvor I som medlemmer kan bidrage med jeres viden og erfaring.

Du kan altid læse mere på https://komdigital.dk/