Nye regler rammer flere danske e-handlere

Siden 11. januar har pengeinstitutter og kortudstedere været forpligtet til at afvise kortbetalinger, der ikke er godkendt med stærk kundeautentifikation – eller det man kalder to-faktoridentifikation. Det har givet udfordringer og fald i omsætningen i en tid, hvor danskerne ellers som aldrig før køber ting online.

Man kunne for nyligt læse i Computerworld, at budtjenesten Wolt havde oplevet, at 30 procent af deres betalinger var blevet afvist pga. de nye regler. Noget som flere online butikker og virksomheder med digitalt salg oplever i disse dage, med tab af omsætning eller udskydelse af køb til følge.

Bøvl, kortafvisninger og tabt omsætning

På tværs af økosystemer og brancher oplever man udfordringer med betalingerne. Samtidig oplever mange butikker, virksomheder og finansielle aktører, at slutkunderne er i tvivl om, hvilke sikkerhedsløsninger, de kan bruge fremadrettet, og hvordan NemID f.eks. tages i brug.

Det giver stærkt stigende antal kald til kundesupporten. Og nogle butikker melder om et markant fald i omsætningen, indtil kunderne finder ud af hvordan de nu online sikkert køber ind.

De ny regler giver øget sikkerhed, mindsker risikoen for kortmisbrug og er derfor samlet et godt tiltag for alle parter. Men implementeringen kan give udfordringer for mange.

Netop nu har vi som samfund ikke brug for at virksomheder taber omsætning og indtjening. Eller at den digitale online hverdag for danskerne, opleves besværlig. Derfor har problemløsningen høj prioritet fra Finans Danmark, og de finansielle aktører.

Flere af udfordringerne der viste sig i første uge efter de ny regler trådte i kraft er der allerede udrullet løsninger på. Der kan være udfordringer, der for butikker opleves ens (f.eks. at visse typer af betalinger afvises), men som teknisk kan have forskellig bagvedliggende årsager, der skal løses af forskellige aktører.

Det er derfor vigtigt, at du som virksomhed melder ind til din PSP (betalingstjenesteudbyder), hvis du som virksomhed oplever problemer, så alle fejlkilder opdages og rettes.

IT-Branchen har følgende opfordring og gode råd:

Som forbruger bør du installere NemID nøgleappen. Den gør du let fremover kan handle på nettet, også når du afkræves to-faktoridentifikation. Du kan få brug for den, når du eks. bestiller mad, dagligvarer mm. online, så du kan lige så godt få det gjort med det samme.

Som virksomhed bør du holde særligt øje med, om I har flere afviste betalinger pt. end I plejer eller oplever fald i omsætningen på din webshop. Reager hurtigt ved at afklare hvad fejlen skyldes, så du undgår at kunderne går andre steder hen.

Hvis I selv har forberedt jeres opsætning godt (se Dansk Erhvervs vejledning her), kan I i dialog med jeres PSP afklare, om der er tekniske udfordringer andre steder i det finansielle økosystem, hvornår de forventes løst, og om der er andre måder du indtil da kan sikre og rådgive dine kunder i, hvordan de får betalt.

Hvor stort er problemet?

Ingen har endnu et samlet tal for, hvor stor omsætningsfaldet pt. er på tværs af erhvervslivet. Sammenligning besværliggøres af, at vi grundet Corona-lockdown befinder os i en unormal periode, med et anderledes indkøbsmønster, både online og i butikker.

Der er indikationer på, at vi oplever en 10-15% stigning i antal afviste korttransaktioner, men også formodning om, at mange kunder derefter prøver igen med betalingsløsninger og med 2-faktoridentifiaktion, så købet kort efter succesfuldt kan gennemføres.

Dvs. faldet i omsætning vurderes at være mindre end stigningen i afviste korttransaktioner.

Det formodes, at vi i en periode vil se et omsætningstab, indtil både tekniske problemer er løst og indtil kunderne har lært de ny processer at kende. Der opleves heldigvis en stærk stigning i antallet af danskere der har installeret NemID nøgleappen.

IT-Branchen hører gerne fra dig som virksomhed, om du oplever markante fald i din omsætning pga. de ny regler. Tal herpå kan danne baggrund for dialog med myndighederne om indgreb, hvis problemerne ikke hurtigt løses.

Fakta om de nye regler for stærk kundeautentifikation

  • Fra 11. januar 2021 skal betalinger godkendes med to elementer, når man handler på nettet. Nogle hjemmesider har allerede implementeret løsningen, så man kan allerede nu blive mødt af kravet.
  • For at gennemføre købet vil man typisk skulle bruge enten din NemID-app eller et personligt kodeord, man opretter hos Nets, sammen med en SMS-engangskode.
  • Betalinger på under 225 kroner på nettet kan være undtaget de nye regler.
  • Du kan risikere, at netkøbet ikke kan gennemføres, hvis du ikke har din NemID-app eller et personligt kodeord klar.
  • Hvis din bank ikke har dit korrekte mobilnummer, kan du opleve, at du ikke kan modtage SMS-engangskodeordet, som kan være nødvendigt for at betale på nettet.
  • Reglerne gælder i hele EU. Det vil sige, at du også vil skulle godkende din betaling med to elementer, hvis du handler i en netbutik i et andet EU-land.

Du kan læse mere om de nye regler på Finanstilsynets hjemmeside ligesom Dansk Erhverv har skrevet om det i flere artikler.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *