Traditionelt set har yngre bilister betalt en dyrere bilforsikring end de mere erfarne trafikanter, fordi der er større risiko for, at unge er indblandet i en trafikulykke end deres forældre.

Forsikringsselskabet Tryg ønskede at skabe mere sikkerhed i trafikken, og ville samtidig gerne belønne gode unge bilister med billigere forsikringer. Men hvordan gør man det?

I stedet for at lave store marketingkampagner som den legendariske Kurt ka li kubik reklamefilm fra 80’erne, valgte Tryg i stedet og i næsten bogstaveligste forstand at sætte en AI ind på passagersædet.

Kunstig intelligens belønner din kørsel

Løsningen fungerer ved, at man sætter et on-board diagnostics dongle ind i sin bil, som derefter begynder at måle på ens kørsel.

”Oplysninger om ens acceleration, trykket på speederen, motorens omdrejningstal, hastighed og meget mere bliver sendt ind til AI’en, hver gang du kører. Den kvitterer så med at give dig en score på mellem 1 og 15. Og jo lavere du scorer, jo lavere en forsikringspræmie får du,” fortæller Bjarke Søndergaard, der er ansvarlig for AI og RPA hos Tryg.

Tryg udvider AI-succesen

Via den medfølgende app får man et detaljeret overblik over hver køretur samt, hvor meget bonus man har sparet op i løbet af året.

På den måde bliver kunderne hele tiden mindet om deres kørsel og huskes på, at de selv er med til at påvirke deres forsikringspris.

App’en giver også mulighed for at koble flere brugere sammen, så man på den måde kan dyste mod kolleger, venner og familien om, hvem der er den bedste bilist.

Det er muligt at få op til 30 % i rabat på bilforsikringen hvis man kører rigtig pænt. Som konsekvens heraf er Trygs salg af bilforsikringer til unge steget med 70 % i Danmark.

Netop fordi de unge tog så godt imod Tryg Drive, har virksomheden for nyligt valgt at åbne løsningen op for alle kunder.

”Vi oplever allerede nu en stor interesse fra segmentet over de 30, og det er jo fantastisk, hvis kunstig intelligens kan være med til at gøre vejene lidt mere sikre og samtidig være med til at folk sparer penge på deres forsikringer,” udtaler Bjarke Søndergaard.

Har du abonnement på Mandag Morgen, kan du også læse interviewet med Morten Hübbe, koncernchef i Trygs, om hvad AI og disruption betyder for dem.